Thursday, January 3, 2013

#TanahKelantan: KRONOLOGI PENDEDAHAN PENYELEWENGAN NGA, NGEH DAN NIK AZIZ!!



17.12.2012 - Pendedahan oleh sebuah blog mengenai pemberian/sedekah tanah seluas 10,526 ekar kepada Ngeh dan Nga beserta dokumen.


18.12.2012 - Adun Pengkalan Baru YB Dato Hj. Hamdi Abu Bakar  menyindir Nga Kor Ming mengenai penyelewengan bekalan baju kepada MBI dan diselit bersama dengan sindiran pemilikan tanah. Nga Kor Ming menafikan kemudian memberi amaran kepada YB Dato Hamdi bahawa beliau akan menyamannya.

YB Dato Hamidah Osman menambah bahawa Nga Kor Ming dan Ngeh Koo Ham memang dapat tanah seluas 10,526 ekar. sekali lagi Nga menafi dan mencabar YB Dato Hamidah menunjukkan dokumen berkaitan.


19.12.2012 - Adun Tanjong Malim YB Dato Khusairi sekali lagi dalam sidang Dun menunjukkan dokumen, surat peguam pengambilalihan syarikat dan saham dalam syarikat upayapadu sdn. Bhd. semasa perbahasan. Nga Kor Ming memperkecilkan YB Dato Khusairi kononnya tidak tahu itu sebenarnya perjanjian jualbeli.

YB Dato' Hamidah kemudiannya menunjukkan surat pemilikan saham yang diperolehi daripada carian dari SSM. Berlaku pertengkaran sengit dalam Dewan.


20.12.2012
- Sekali lagi dalam sidang Dun Perak, semasa menjawab soalan, YB Dato Hamidah Osman telah mendedahkan bahawa Ngeh Koo Ham Adun Cina DAP Sitiawan mempunyai pegangan secara peribadi 49% saham dalam Upayapadu Sdn. Bhd dan 51% lagi saham dimiliki oleh Syarikat Efektif Kirana Sdn. Bhd.

Menurut carian yang telah dibuat oleh YB Dato' Hamidah di SSM mendapati saham dalam syarikat Efektif Kirana Sdn. Bhd. 99% dimiliki oleh Ngeh Koo Ham dan 1% lagi dimiliki oleh individu Melayu yang tidak dikenalai dipercayai balaci daripada PAS.


20.12.2012 - pada jam 3.30 petang lokasi di kantin Dewan Undangan Negeri Perak Nga Kor Ming telah mengugut YB Dato Hamidah dengan berkata ``You dedah (revealed) you watch out I will go after you’’.


21.12.2012 - YB Dato Hamidah membuat laporan polis terhadap Nga Kor Ming di atas ugutan yang boleh membahayakan diri dan Keluarganya.


22.12.2012 - Nga Kor Ming menafikan bahawa dia mengugut YB Dato Hamidah dan balaci Pas percaya bulat-bulat penafian sikafir harbi ini.


23.12.2012 - YB Dato' Hamidah sekali lagi membuat kenyataan bahawa ugutan yang dilemparkan oleh Nga Kor Ming haramjadah adalah benar dan terdapat dua orang saksi yang mendengar ugutan Nga itu.

Ada balaci PAS cuba menafikan tetapi sayang kerana semua dokumen berkaitan pemberian/sedekah tanah rakyat Kelantan telah didedahkan dan masih ada lagi dokumen yang belum didedahkan.


GR kata: Mana mau lari, ini ker pemimpin yang membela nasib rakyat. Pirahhhhhhhh!!!

1 comment:

Anonymous said...

Salam. Pok Nik jika ikhlas mesti tampil dan beri penerangan kepada semua. Jika Pok Nik kata tak tahu maka memanglah dia banggang. Tanah beribu haktar klu nak bg org luar mesti dibincang dlm msyt Exco. Tak kan dia tak tahu. Pengalaman sy nak beli satu.lot tapak tanah rumah di Kelantan mesti dpt kelulusan Exco kerana sy bukan org Kelantan. Apatah lg tahah beribu ekar Cina luar pula yg beli nya. Kita tunggu penjelasan Pok Nik.

Artikel pelbagai