Monday, July 22, 2013

Pemimpin Seperti Ini lah Yang Kami Mahukan! @Zahid_Hamidi @umnoonline


Ciri kepimpinan yang bagaimana kita mahukan, rakyat Malaysia harus tepuk dada, tanyalah diri kita sendiri. Adakah kita mahukan pemimpin yang lebihkan kepada bersifat protokol atau pun pemimpin yang sempoi dan senang bergaul dengan semua lapisan masyarakat? Fikirkanlah sendiri....

PRU13 menyaksikan BN sekali lagi memerintah negara. Mungkin ada yang tak puas hati, kecewa dengan keputusan yang diumumkan. BN menanag untuk memerintah negara demokrasi ni, PR menang di hati rakyat. He he he....

Untuk kali ini, semua parti politik akan menunjukkan sekali lagi 'kekuatan' mereka dalam PRK Kuala Besut. Rakyat menilai sendiri parti manakah yang akan mereka pilih dan yang paling penting pemimpin yang mereka pilih boleh menjaga hak serta kebajikan mereka. Pemimpin yang pertahankan agama, bangsa dan negara. Pemimpin yang berkhidmat untuk rakyat bukannya pemimpin yang pandai tabur janji sana sini.

Sebenarnya, dari pra-sekolah lagi kita dah diasuh untuk jadi pemimpin kan? Alah macam melantik ketua kelas kan. Ape pun yang kita buat mesti ada ketua even dalam keluarga ayah adalah pemimpin and ketua keluarga. Pemimpin nih penting untuk menggerakkan dan membuat sesuatu keputusan. Seperti gambar di atas, pemimpin seperti inilah yang harus kita hargai dan sanjungi.


7 ciri pemimpin yang baik:

  1. Seorang pemimpin yang baik tidak semestinya terlalu merendah diri tetapi sekurang-kurangnya tidak bercakap terlalu kasar.
  2. Beliau mesti bersedia menerima tanggungjawab tetapi tidak boleh terlalu mendesak dan berkeras dalam memimpin.
  3. Beliau tidak harus menyalahkan orang lain atas kegagalan tetapi mengakui kelemahan diri serta tidak harus menunding jari atau mencari seseorang untuk dipersalahkan.
  4. Beliau harus bersikap luhur dan tidak mementingkan kepujian.
  5. Beliau patut tahu bagaimana untuk mengendalikan pengikutnya begitu juga pihak atasan serta perlu sensitif atas sensitiviti orang lain.
  6. Beliau perlu bersedia untuk melakukan apa yang diharapkan oleh orang lain untuk beliau laksanakan serta mendukung slogan kempimpinan melalui teladan.
  7. Beliau perlu bijak dan pintar sekurang-kurangnya berbanding orang di bawahnya.



Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:

“Wahai orang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasulullah dan kepada ‘Ulil Amri’ (orang yang berkuasa) daripada kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisih) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada kitab Allah (al-Quran) dan (sunnah) Rasul-Nya. Jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.” (Surah an-Nisaa’, ayat 59)


GR kata: Pemimpin yang pertahankan agama, bangsa dan tanahair adalah pemimpin yang berani dan sayangkan negaranya.

6 comments:

Anonymous said...

Ah jib gor boleh buat ke !

Anonymous said...

ajib baik dia ampu cina sbb penasihat dia dgn dia sekali bnyk terutang budi dgn cina2 yg support dana pilihanraya...

Anonymous said...

Ah Jib Gor lebih sesuai jadi Presiden MCA...

rocketeer11 said...

Ah Jib suda kena Goreng

Anonymous said...

firasat ku.....zahid ni akan ganti ajib gor, bukan muhyiddin....masa tu, kafir harbi dan penjilat buntut babi yg berserban, berkopiah seluruh malaya akan panas punggung dengan penampor si zahid anak jawa bagan datuk ni.....

RH said...

Hallllooooo...
Dulu Nuar pun jadi imam gakkk...



Artikel pelbagai