Thursday, March 29, 2012

PANAS: ANWAR & AZIZAH KAHWIN LARI? HUBUNGAN TIDAK DIRESTUI KELUARGA??


Pembaca yang budiman mungkin pernah dengar kisah cinta monyet, cinta sejati, cinta palsu atau cinta tiga segi sewaktu zaman bujang mahu pun zaman sekolah dulu.  Tapi zaman sekarang ini di Malaysia lebih dahsyat dari segala cinta tersebut iaitu cinta politik. Oleh kerana cinta inilah si teruna dan dara sanggup melakukan apa saja demi cinta mereka.

Al-kisah cinta yang GR maksudkan ialah kisah Anwar-Azizah. Ianya bermula di zaman mereka menuntut lagi di mana Anwar sering membawa Azizah ‘berdating’ dengan motorsikalnya. Namun, cinta mereka tidak direstui bapa Azizah atas sebab-sebab yang hanya orang tua itu yang tahu.

Sebagai hero, Anwar tidak berputus asa dan membawa Azizah lari. Mereka akhirnya diijabkabulkan pada 28 Februari 1980, ala-ala Zack dan Azura versi 90-an, tanpa majlis yang meriah sepertimana pasangan lain. Boleh juga kita kategorikan dalam filem Gila-gila Remaja, Azroy gitu. He he he...

Anwar pun dalam ceramah-ceramah beliau heboh dan hebat berlakon dengan mengatakan selama 32 tahun beliau berkahwin dengan Azizah beliau sempat membawa Azizah melawat Taj Mahal adalah simbol cinta agung pasangan bercinta.

Rupa-rupanya sangkaan Azizah mendung namun hujan ditengahari, apabila  Azizah mula resah dengan kehadiran Sukma Dermawan di rumah mereka.

Sukma Dermawan, iaitu adik angkat ‘homoseksual tersohor Asia’ telah pun wujud dalam hidup Anwar sejak awal lagi iaitu sekitar tahun 1977 di mana beliau tinggal dengan bapa dan ibu tiri Anwar di No. 27, Jalan SS1/43, Kampung Tunku Petaling Jaya. Sukma berkongsi bilik dengan Anwar yang pada ketika itu masih bujang.

Setelah berkahwin, Anwar mengangkut Sukma bersamanya dan Azizah ke rumah mereka di Seksyen 17 Petaling Jaya dan kemudiannya ke Subang Jaya, dan berpindah lagi ke Seksyen 14 Petaling Jaya sehingga akhirnya menetap di Bukit Damansara di mana Sukma mendapat bilik persendirian yang khas.


Adakah memori ini masih segar dalam ingatan Pak Anwar?? Adakah Kak Jah selama ini cuma makan hati dengan apa yang terjadi??


GR kata: Kesian tengok Kak Jah, macam patung tak bernyawa. Hanya jadi pak turut saja...

No comments:

Artikel pelbagai