Thursday, March 7, 2013

UPDATE NEWS #lahaddatu: JAMALUL KIRAM MINTA SIMPATI, 'SULTAN' PALING MISKIN DALAM DUNIA!


Insiden pencerobohan pengganas Sulu ini masuk minggu yang ke-3 dan dari hari ke hari kita mula nampak pelbagai wayang yang timbul untuk menunjukkan mereka ini tidak bersalah. Sejak awal lagi pencerobohan mereka sudah pelbagai nasihat dan rundingan diberikan tapi diendahkan oleh mereka. Nak menunjukkan mereka ini benar-benar kesultanan Sulu yang diiktiraf.

Jika kita lihat sandiwara ini biasa kita lihat di Malaysia. Siapa yang dikira CHAMPION dalam berlakon filem pelbagai adegan ini, korang tau sendirilah yer. Nampaknya agenda buruk Anwar Ibrahim demi kepentingan politik peribadi beliau mengundang bencana buruk pada negara.

Kita lihat tiada seorang pun pemimpin dari kalangan pakatan haprak yang berjiwa patriotik sanggup menolak fahaman politik masing-masing dan tetapkan satu pendirian iaitu mempertahankan negara dari pihak musuh. Yang kita lihat hanyalah cacian dan fitnah yang sanggup mereka lemparkan pada anggota keselamatan negara tak kira yang terkorban dan masih menjalankan tugas demi negara.

MANILA  -  Sultan Sulu Jamalul Kiram III mengakui beliau adalah sultan paling miskin di dunia.

Istana Kiram hanyalah rumah dua tingkat di kota Manila, Filipina.

Lahir di Sulu pada 1938,  Kiram merupakan seorang pemimpin yang cukup disayangi dan penggemar sukan tenis. Tanpa disadari, Sultan Sulu itu pernah bekerja sebagai juruhebah  radio.

Beliau mencalonkan dirinya  sebagai seorang senator pada 2007 dengan sokongan mantan Presiden Gloria Macapagal Arroyo.

Namun beliau kalah dan kerana itu hartanya pun habis kerana kempen pilihan raya tersebut.

“Saya adalah sultan termiskin di dunia ini,” ujar sultan berusia 74 tahun itu, seperti dilapor Associated Press hari ini.

Anak perempuannya, Jaycel  menceritakan bagaimana kisah masa kecilnya. Jaycel sendiri mengaku terkejut ketika mendengar khabar bahawa dirinya adalah seorang puteri raja.

“Ketika saya masih kecil, saya kira nama ‘Puteri’ adalah nama depan saya. Seorang puteri (raja) umumnya mengenakan mahkota, memiliki istana dan kereta kuda,” ujar Jaycel yang  berusia 35 tahun.

Derita buah pinggang dan jantung

Salah satu hal yang menunjukan kejayaan Kiram  hanyalah gelaran sultan yang ada di depan nama panjangnya. Selain itu, Kiram tidak memiliki apapun, selain pengikutnya yang sedang menduduki Sabah.

Kesihatan Kiram  juga mula memburuk, menderita buah pinggang  dan penyakit jantung. Kiram pun sulit untuk bercakap. Biaya rawatan sultan itu ternyata cukup mahal, keluarga Kiram dikhabarkan lupa membayar sewa rumah.

Di masa muda, Kiram mengaku sering berkunjung ke Sabah. Ketika berada di wilayah itu, Kiram merasa seperti berada di kampung halamannya sendiri.

Sabah dan Sulu dipisahkan oleh sebuah selat di Laut Sulu. Perjalanan dari Sabah ke Sulu juga hanya memakan waktu 30 minit dengan menggunakan kapal. Dua wilayah itu memiliki banyak kesamaan, warga-warga dari Sulu mahupun Sabah juga saling mengunjungi.

Kesultanan Sulu ingin melihat kerajaan Filipina menuntut kembali wilayah Sabah. Menurut Kiram, tuntutan itu penting kerana banyak pengikut Kesultanan Sulu yang diburu oleh polis Malaysia di Sabah. Kiram cukup khuatir akan tindak balas para pengikutnya.  -  FMT


GR kata: Sakit Kiram sama jer macam Bang Non...sakit pinggang yer. Tapi boleh nak pergi perang sana sini. Menipu jerlah. Anwar elok jadi 'Sultan Sulu' kan!!!

1 comment:

Anonymous said...

Sbb tu la sibuk nak tuntut Sabah yg bukan milik dia, so nnt senang la nak kaut duit byk2, bina istana dia, enjoying all the treasury yg ada utk kepentingan peribadi kannnn

aj

Artikel pelbagai