Thursday, September 12, 2013

PEMILIHAN UMNO: Siapa Berani Lawan Kak Jat Dan KJ? @SharizatJalil @Khairykj @NajibRazak @Zahid_Hamidi


Aura Pemilihan Agung UMNO semakin hangat dan semakin terasa. Jawatan exco Pemuda, Puteri dan Wanita sudah menampakkan bayangnya. Tidak kurang hebatnya jawatan tertinggi dalam MT UMNO dan juga Naib Presiden UMNO.

Persoalannya mereka yang sibuk nak merebut jawatan bolehkah buat kerja demi memperkasakan agenda Melayu dan juga membela nasib bangsa Melayu. Itu yang lebih penting, itu yang lebih dititik beratkan oleh akar umbi.

Kita semua sedia maklum, KJ akan mempertahankan jawatannya sebagai KP UMNO Msia begitu juga Kak Jat dengan Wanita UMNOnya. Timbul persoalan yang GR buat rujukan dengan akar umbi, KJ dan Kak Jat "kebal" dan sukar dijatuhkan. Betul ker? Jawapan ini hanya ada pada 150 ribu perwakilan yang akan memberikan undian mereka.

Beberapa pemimpin UMNO yang menyatakan hasrat berkobar-kobar untuk melawatan 2 jawatan tertinggi ini telah tersungkur ditengah jalan. Masa umum cabar mengalahkan pengumuman calon PRU13. Apa sudah jadi??
Apakah mungkin Ketua Wanita UMNO, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin akan mengekalkan jawatan masing-masing dalam pemilihan parti Oktober ini?

Persoalan ini timbul apabila sehingga hari ini belum ada mana-mana pemimpin yang mengumumkan keputusan untuk menentang kedua-dua pemimpin tersebut biar pun borang pendaftaran menjadi calon akan mula diedarkan Sabtu ini.

Ahli Parlimen Pengerang, Datuk Seri Azalina Othman Said yang sebelum ini beria-ia hendak mencabar Shahrizat akhirnya membuat keputusan menarik diri atas alasan bagi mengelakkan perpecahan dalam pergerakan itu.

Walaupun ada desakan supaya Azalina bertanding namun ia hanya ibarat cabaran 'ajak-ajak ayam' sahaja kerana mereka yang membuat desakan tersebut memahami sejauh mana keupayaan Azalina untuk meraih sokongan dalam Wanita UMNO.

Apatah lagi kenyataan demi kenyataan menyokong Shahrizat oleh pemimpin-pemimpin Wanita UMNO dikatakan turut 'menggerunkan' mana-mana pemimpin pergerakan itu untuk mencabar kedudukan beliau.

Selain itu Shahrizat sudah lama melaksanakan pelbagai aktiviti bertemu pemimpin-pemimpin Wanita di akar umbi dan sekali gus mampu meraih sokongan mereka.

Bagi jawatan Ketua Pemuda pula, setakat ini tidak ada mana-mana pemimpin Pemuda yang memberi isyarat akan mencabar Menteri Belia dan Sukan tersebut.

Kedudukan Khairy di dalam Kabinet dan kemampuan beliau memimpin Pemuda sejak 2004 telah memungkinkan wujudnya satu track record yang agak sukar ditandingi oleh mana-mana pemimpin Pemuda lain.

Kegigihan Khairy yang terus berkhidmat untuk parti biar pun tidak menduduki jawatan dalam Kabinet sedikit sebanyak memberi kelebihan kepada beliau untuk terus kekal memimpin Pemuda UMNO.

Bagi kerusi Ketua Puteri pula, setakat ini dua calon sudah mengumumkan akan bertanding iaitu Ahli Parlimen Masjid Tanah, Mas Ermieyati Samsudin dan Ketua Puteri UMNO Petaling Jaya, Jamilah Hanim Othman.

Apa pun pemilihan sayap kali ini dilihat cukup penting bagi membariskan barisan kepemimpinan yang mampu menarik generasi muda untuk menyokong UMNO dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) nanti.

Justeru adalah penting pemimpin dan ahli-ahli di ketiga-tiga sayap itu membuat keputusan sebaik-baiknya bak kata Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Seri Nazri Tan Sri Aziz, "Ada yang memang popular dalam UMNO tetapi kalah di hati rakyat, ini semua perlu diambil kira."

Pandangan GR, siapa pun yang memegang jawatan tertinggi Wanita, Pemuda dan Puteri ini....mereka haruslah membuat satu transformasi yang baru demi masa depan UMNO yang lebih baik. Jangan cakap saja pandai, kerja perlu buat dan yang penting ikhlas.


GR kata: Power tak power 2 pemimpin nie...kita tengok nanti hasilnya!!

1 comment:

Anonymous said...

harap kak jat berundur sbb namanya telah tercalar isu lembu 2... rakyat dh x suka sendri mau ingat..cian azalina...berikan la laluan pd org muda plk...

Artikel pelbagai