Wednesday, August 20, 2014

TEGURAN TUN M, NAK BAGI BAIK ATAU NAK ROSAKKAN ORANG MELAYU? @NajibRazak @Zahid_Hamidi @TunDrMahathir @PMOMalaysia @KDNPUTRAJAYA


Hari ini kita lihat PM Najib Razak mula 'Dihentam' teruk oleh Tun M yang kita kenal sebagai Bapa Pemodenan negara kita. Pandangan GR teguran boleh dibuat demi kebaikan kita bersama, tapi apakah mesej sebenar yang cuba disampaikan sehingga menjadi bualan di kedai-kedai kopi sekarang nie??

Apakah benar era pemerintahan Tun M boleh DIPRAKTIKKAN keseluruhannya di zaman PM Najib sekarang nie. Sama-samalah kita fikirkan... Tak salah untuk memberikan teguran, betul tak? Tapi kenalah dengan caranya. Kenapa dengan Pak Lah dulu boleh pun berjumpa 'Face To Face'...tapi dengan Najib sekarang terus sembur jerrr....

GR hormat Tun M kerana membesar di zaman era pemerintahan beliau. GR juga tahu beliau hebat dalam apa jua yang beliau lakukan dan ingin lakukan. Tapi buatlah sesuatu itu dengan penuh hikmah bukannya nafsu semata-mata.

Padangan beberapa pemimpin yang mempertahankan era pemerintahan PM Najib ada betulnya:

1. Tengku Adnan berpendapat bahawa setiap teguran atau nasihat hendaklah disampaikan secara baik dan mengikut amalan lazim anggota Umno iaitu secara tertutup.
“Hanya saya minta pada Tun (Mahathir), kalau boleh jangan terlalu terbuka. Kalau ada masalah pada parti dan pimpinan, datang berjumpa dengan presiden. Kalau presiden tiada, timbalan presiden ada, naib presiden ada, saya pun ada. Yang penting berbincang secara dalaman dan jangan expose,”

2. DS Noh Omar: “Dia (Mahathir) ini umpama seorang bapa. Seorang bapa sentiasa bagi nasihat atau teguran kepada anak. Kerana apa (nasihat dan teguran)? Kerana dia sayangkan anaknya.

“Jangan ambil hati. Kita nilai nasihatnya itu. Kalau perlu kita ambil tindakan, kita buat. Tapi kalau tak betul nasihatnya kita buat kerja ikut apa yang kita dah rancangkan,”


Pandangan mereka ini ada benarnya dan selaras dengan apa yang dituntut dalam Islam dalam konteks menegur atau kritikan yang membina. Jangan pula macam sorang pemimpin tu, jawapan yang diberikan melalut sampai ke jauh mana ntahnya. Tak tau dia nie backup Big Bossnya atau pun sebaliknya...He he he

Fahami ayat Al Quran seperti di bawah:

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. - Surah Al Hujurat, Ayat 12

Dan berdebatlah dengan mereka mengikut cara yang terbaik... - Surah An Nahl, ayat 125

Persoalannya di sini, berapa ramaikah pemimpin-pemimpin UMNO BN yang bangun mempertahankan Big Boss mereka bila 'Dihentam'? Bukankah UMNO mengajar mereka ini dan ahlinya taat setia pada parti dan juga barisan kepimpinan parti. Mana diaorang pergi??

GR lihat di sini bila PM Najib dicuit hanya beberapa kerat saja pemimpin yang berani tampil...mana yang lain?? Kata hebat dalam perjuangan??? Itu baru dicuit dalam kalangan parti mereka saja, kalau nak diambil kira dihentam teruk oleh puak pakatan pembangkang memang tak boleh dikira. Pelbagai tomahan dan cacian yang diterima oleh PM Najib, tapi berapa ramai yang backup Big Boss mereka sendiri.

Bila tak ramai pemimpin yang berani bangun backup Big Boss mereka, macam mana masyarakat nak lihat bahawa UMNO ini betul-betul kuat. Jangan salahkan orang lain kalau anak muda juga sudah mula menyampah dengan UMNO!!

Disaat PM Najib dihentam, mana orang kiri kanan Najib...kena semuanya senyaap membisu, nak 'Play Save' ker?? Adakah disaat manis madu habis dihisap semuanya lari selamatkan diri?? Mana perginya pengampu, kaki bodek dan penasihat PM Najib yang kenyang dengan pelbagai projek yang diberikan...semua lari menyorok dalam rumah ker??

GR harap sangat PM Najib harus berfikir bahawa mereka ini hanya mahukan sesuatu tapi tak berani untuk membuat sesuatu. Mungkin inilah harga yang PM Najib terima disaat beliau dihentam teruk, semua pemimpin lari dan Najib terkontang kanting cuba menyelamatkan dirinya seorang diri.

PM Najib juga harus berfikir dan lihat pada pemimpin yang betul-betul setia dan ikhlas berjuang bersama beliau yang berani tampil membela Big Boss mereka. Lihat video di bawah dan korang nilailah sendiri, jangan asyik syok main statement menteri kalau tak dengar sampai habis yer!!









GR kata: Bila kita makan kari, ramuan dia..daun kari semua kita makan sekali atau kita buang yer?? Korang fikirlah sendiri yer...!!!

12 comments:

Anonymous said...

I am begining to lose respect on Mahathir.

Anonymous said...

I am begining to lose respect on Najib's Cabinet. Bye bye Najib... No more undi for you and your geng..

Malays from Kepong, KL

Anonymous said...

Apa salahnya Tun nak cuit? apa salahnya?.. betul apa yang Tun kata. Kalau penahsihat dah jadih punahsihat apa gunanya yg di sekelilig Najib? Apa gunanya sibacul sibacul ini? Guna nak punahkan UMNO dan BN ke? Kalau teguran selama ini oleh Tun tak diambil peduli dan buat derkkk jer memang patut pun Tun tegur secara terbuka. Kalau Najib cuma mengharapkan pembodek-pembodek celaka untuk mentadbir, memang Najib sendiri yang memilih mencelakakan dirinya. Tengok kaji dan baca Kajang Move. Sedarlah sedara semua langit itu tak selalunya cerah olehitu sediakan payung sebelum hujan turun. Buat Najib degarlah, renungkanlah apa yg Tun kata muhasabah diri nyahkan pembodek2 celaka disekeliling mu jangan kelak bukan sahaja saya malah penyokong UMNO akan begining to lose respect on YOU (NAJIB). WALLAHUKLAM.

Anonymous said...

mungkin TDM dah gunakan saluran yang di labelkan sebagai "tertutup" tu tapi punahsihat Najib dah berjaya dan sedaya upaya tutup semua saluran tu untuk sampai ke pengetahuan najib diselangseli dengan nasihat2 yang menjelikkan.. so apa pilihan yang TDM ada?..

Anonymous said...

I am beginning to loose respect to all of you Malays kerana bercakaran sesame sendiri dan Bangsat Bangsat Cina Kominis dan Keling Pariah ambil kesemapatan!!

Yang lebih menyedihkan Parti PAS kuat berzinah yang the so-called "Parti Islam" macam Sial!!

Tak salah Tun M tegur sbb Najib mansuhkan ISA sekaligus membebas Cina Kominis Gengster dan Keling Pariah Estet bermaharaja lela.

Negara seberang tambak yang di agong2kan DAP Bangsat pon dgn lantang mengekalkan ISA!!

Teruskan teguran Tun!! I Luv u Tun!!

Anonymous said...

Memang patut pon sbb Tun ada mengatakan yang dia ada menegur Najib secara peribadi tapi tak di endahkan!!

Najib memang lemau dan bodoh sbb jaga hati dan nak dapatkan undi Cina Kominis Chee Bai dan Keling Pariah Estet Pundek yang tak berapa sen bilangan nyer dan pinggirkan Melayu/Bumi sendiri.

Tak ka itu nama nyer Najib Bodoh Sombong???

Anonymous said...

Kalau tertutup tak mau dengar kena buat secara terbuka la, baru semua orang nampak dan dengar. Yang Islam dan Melayu kena kiri dan kanan kena hentam apa orang macam ni ke nak bela?

berasiam said...

tun mahathir dah tulis secara jelas bahawa dia "terpaksa" menegur secara terbuka. ramai yang mengluas dengan membaca tajuk tanpa mendalami isinya. maka jadilah suara sumbang yang menggesa tun mahathir melakukannya secara tertutup dan berdepan. nampak sangat pemalas nak baca tapi rajin nak mengulas.

tun mahathir bukan menyuarakan sesuatu yang baharu. ramai yang dah bersuara tentang perkara yang tun mahathir "menegur". cuma suara seorang negarawan tentulah lebih bernilai dan bergema daripada suara seorang yang tidak ternama. bila najib memilih untuk tidak respon pada teguran secara terttutup, maknanya beliau telah bersedia untuk ditegur secara terbuka begini. najib tak tunjuk marah tapi pembodek-pembodeknya meloncat tak henti-henti macam kera kena belacan.

jika najib memilih untuk mencontohi pak lah, memulaukan tun mahathir atas tegurannya itu, kita perhatikanlah adakah pengakhiran najib lebih baik atau lebih teruk daripada pendahulunya.

yang kata mahathir tidak pernah dkritik itu pun mudah lupa sebenarnya. sewaktu kriris umno dibatalkan, dua bekas perdana menteri melancarkan "perang terhadap tun mahathir. almarhum tunku abdul rahman putra dan allayarham tun hussein onn mengkritik tun mahathir secara terbuka. tun mahathir tetap menghormati kedua-duanya. itulah adab seorang pemimpin.

untuk menyeru ahli umno taat kepada parti dan apatah lagi pemimpin adalah keterlaluan. selagi pemimpin dan parti di atas jalan lurus, memanglah ahli atau pengikut perlu taat. bila pemimpin telah menyeleweng, maka pengikut hendaklah berusaha meluruskannya. jangan ambil sebahagian alQur'an dan pada masa sama menolak bahagian yang lain. itu perangai yahudi.

Anonymous said...



Memang dah di-jangkakan, kebanyakkan orang tidak faham motif dan tujuan Tun M naikkan artikel tersebut.

Aku nak tanya, kenal ke korang pada Datuk Najib sepertimana Tun kenal beliau?

Aku rasa tak.

Kalau katakan, tanda aras kejayaan Tun dalam mentadbir Malaysia itulah yang diguna pakai oleh Tun sendiri dalam melihat prestasi penggantinya, termasuklah Datuk Najib, adakah itu satu kesalahan?

Inilah masalah orang melayu kita, bila lemah, kata tak lemah, bila kuat, bukan main canang sana sini.

Mengapa tidak mengambil peluang sebagai PM untuk lakukan dengan lebih baik lagi untuk memecahkan rekod yang telah dibuat oleh Tun M sendiri?

Tun M masih hidup, dia dah makan garam dulu sebelum dari Datuk Najib, selok belok dunia politik, diplomasi, bahkan untuk berdepan dengan puak 'globalist' pun dia dah khatam, apasal tak rujuk dan mintak tunjuk ajar dari beliau?

Malu? ego besar sangat? atau termakan nasihat oleh penasihat taik kucing?

Jangan nanti bila orang tua tu dah tak ada, barulah nak bersajak, berpuisi, bernostalgia - melayu kan memang mcm tu.


Agaknya bangsawan bugis ni memang jenis keras kepala, semua benda dia je yang betul, orang lain salah.

Tak perlu Tun M rosakkan orang melayu, kalau realiti dah jelas memberitahu kita sememangnya orang melayu memang dah rosak.

Anonymous said...

Kamu ini gossip rakyat memang balaci Najib yang tak pernah nak buka mata dan hati , Tun M dah banyak kali tegur secara baik dan berhikmah dalam blognya sebelum ini nampak najib goh buat pekak malah buat lagi kerja bodoh , jadi kali ini kena tegor dengan lantang la kut-kut mahu dengar. Saya tak mahu ulas kesalahan bodoh najib tapi tiga perkara yang saya tengok kalau najib buta dan pekak dia akan berhenti dengan masalah 1. masih kekalkan buaya paklah dalam kazanah nasional dengan bayaran elaun yang tinggi dan gaji mencecah ratusan ribu sebulan dan pelaboran mereka buat merugikan.2najib guna konsultan hampir bernilai Rm 7 bilion yang dinyatakan menteri beliau di parlimen apa najib tak pernah nak guna otak sendiri apa jadi dengan pakar2 kerajaan . 3 pelaboran 1 MDB di luar negara cecah pulohan billion ringgit dan hasil rugi banyak isu ini bila meletup akan melingkupkan najibdan kerajaan secara total .semua nya kerana najib tak mahu dengar cakap dan suka dengar cakap orang kata ok saja dan penasihat yang jahat.

Anonymous said...

Masalahnya Tun salah tegur. Najib bukan PM. PM yang sebenar adalah Rosmah. So Tun sepatutnya tegur Rosmah.

Anonymous said...

So sorry.. saya mengundi bn hanya KERANA adanya TUN M. Kalau TUN M xde dh, jangan harap saya bagi undi saya pada Najib. Saya bukan pencacai yang buleh terima angguk2 geleng2 je dgn apa yang Najib buat. Tegur sikit pun x boleh. Pemimpin apa sampai tegur pun x boleh. Lebih baik Najib masuk PKR, DAP atau PAS. Sbb mereka memang langsung x boleh tegur. Najib memang xde aura.. Auta adalah kot. Tengok mata, air muka pun layu je.. Macam mana orang nak takut!!!!

Artikel pelbagai