Thursday, August 15, 2013

KEJADIAN TEMBAK MENEMBAK, BOM SANA SINI...PUNCA DARI SIAPA SEBENARNYA? @NajibRazak @Zahid_Hamidi @cmlimguaneng


Kejadian tembak-menembak dan bom sana sini semakin meningkat sekarang ini. Kehidupan seharian rakyat sekarang jadi dalam ketakutkan. Mereka juga menyuarakan adakah negara sekarang hidup dalam keadaan yang tidak aman. Mereka juga boleh menjadi mangsa 'peluru sesat' pada penjenayah yang tidak bertuan sekarang ini.

Siapa yang harus dipersalahkan? Semua pihak harus bekerjasama demi memastikan keselamatan rakyat dan negara berada dalam keadaan selamat.

Jenayah tembak menembak yang semakin menjadi-jadi akhir-akhir ini meresahkan semua pihak. Hampir setiap hari ada sahaja pembunuhan terancang berlaku. Dari apa yang dilaporkan, semua pembunuhan ini nampaknya dilakukan oleh pembunuh professional atau pembunuh upahan di mana sasarannya telah dikenalpasti lebih awal dan mempunyai motif tertentu. Dalam ert kata lain, ia bukan pembunuhan rambang atau rompakan.

Pihak polis telah mengenalpasti beberapa suspek dan mendapati kebanyakan mereka merupakan bekas tahanan EO yang telah dibebaskan. EO adalah sebahagian dari Akta ISA yang telah dihapuskan ekoran desakan dan asakan hebat dari pembangkang. Akta EO dan ISA membolehkan mereka yang disyaki membahayakan masyarakat dan negara, ditangkap atau dikenakan tahanan rumah iaitu satu tindakan ‘mengurung’ dan ‘mencegah’ mereka dari merancang operasi jenayah.


Pakatan haprak telah berhujah bahawa Akta ini tidak adil kerana ia membolehkan seseorang dihukum atau ditahan tanpa bicara sedangkan jenayah belum lagi dilakukan mereka. Kata pembangkang, tindakan ini bertentangan dengan hak asasi manusia. Lagipun, kata mereka rakyat Malaysia telah terdidik dengan baik dan tidak lagi memerlukan sebarang Akta yang tidak bertamadun sebegini.

Akhirnya, kerajaan menerima hujah pakatan haprak. Sejurus selepas itu, seramai lebih kurang 2,000 tahanan EO di Simpang Renggam telah dibebaskan. Pembangkang pun begitu bangga mendabik dada atas kejayaan mereka menegakkan hak asasi manusia dan memperjuangkan keadilan dalam negara.

Kenapa pihak Kerajaan pada ketika itu perlu 'patuh' pada desakan pakatan haprak? Adakah demi untuk meraih undi rakyat demi kemenangan PRU13. Hasilnya lihatlah hasinya sendiri sekarang....seharusnya pihak Kerajaan bertindak lebih tegas. Lihat pada era pemerintahan Tun M, kita mempunyai undang-undang yang tegas dan kejadian seperti ini kurang bukannya semakin menjadi-jadi.

GR pula memandang dari sudut lain. Bila tahanan (penjenayah) yang dilepaskan bila EO dimansuhkan, mereka ini pulang ke 'tempat asal mereka'....Cuti rehat sudah habis bro!! Sekarang masa untuk kita kerja balik. Ini kawasan gua yang punya, siapa yang pegang kawasan gua sekarang??

Ini semua adalah bermotifkan dendam. Kita perlu fikir sejenak al kisah penjenayah yang ditahan melalui Akta ini sebelum ini. Mereka yang disabit kesalahan mungkin disebabkan atas faktor mereka sendiri yang melakukan kesalahan. Ada juga diantara mereka dimasukkan dalam penjara atas sebab hasad dengki antara puak mereka sendiri yang hanya mahukan kuasa dan juga 'kawasan'. Bila mereka balik semula ke kawasan, misi untuk membalas dendam itu ada. Tanpa memikirkan buruk baiknya, bunuh saja mereka yang telah langgar mereka sebelum ini dan kawasan tersebut jatuh ke tangan mereka semula.

Ada betulnya pandangan dari Menteri KDN mengenai perkara ini.


Namun, apa yang dikhuatiri oleh pihak Polis yang meragui keputusan untuk menghapuskan Akta tersebut kini menjadi nyata. Hari ini, penjenayah tegar, kepala samseng, pembunuh upahan kembali menyambung perancangan mereka yang tergendala apabila ditahan. Mereka juga pastinya mempunyai rancangan baru. Hasilnya ialah apa yang dapat kita lihat pada hari ini di mana kejadian tembak menembak menjadi-jadi begitu juga kejadian bom sana sini.

Apa yang berlaku menyebabkan rakyat marah dan geram serta menyalahkan Pakatan Haprak dan juga Kerajaan. Rakyat juga musykil mengenai motif sebenar pakatan haprak dan untuk melepaskan penjenayah serta meletakkan negara dalam keadaan cemas.

Menyedari masyarakat kini mencemuh mereka, pakatan haprak terpaksa mencari jalan mengalih pandangan rakyat ke arah lain. Maka, muncullah video-video program-program anjuran kerajaan yang dikatakan sebagai mengalih perhatian Polis sehingga terlepas pandang terhadap jenayah yang berleluasa. Kononnya, Polis tidak menumpukan perhatian pada kerja yang penting kerana sibuk mengawal program Kerajaan. Muncul juga saranan agar menambah pasukan polis bantuan atau polis swasta bagi membantu mengawal keadaan.

Namun, rakyat lebih tahu bahawa penyelesaiannya sebenarnya terletak kepada Akta EO dan ISA. Kembalikan saja akta tersebut dan tidak perlu melalut melilau terpinga-pinga mencari jawapan. Tidak perlu dijaga air muka lagi atau ego sesiapa lagi. Ini adalah soal nyawa rakyat dan keselamatan negara. Ini adalah soal kestabilan dan imej negara. Dan jika berlarutan ia boleh menjejaskan ekonomi negara.

Justeru, pakatan haprak perlu mengaku sahaja bahawa mereka telah tersalah langkah. Mengaku sahaja bahawa idea mereka untuk menghapuskan Akta-akta pencegahan adalah idea yang tidak bijak. Pemimpin Kerajaan pada ketika itu yang bersetuju bahawa Akta ini dimansuhkan, mereka juga harus mengakui silap mereka yang bersetuju dengan desakan bangang pakatan haprak ini.

Nak dapat kepercayaan semula rakyat, bukannya dengan ikut cakap kosong pakatan haprak. Tapi ketegasan yang perlu ada dalam diri seorang pemimpin kerana rakyat memilih mereka untuk menjaga kebajikan rakyat dan juga keselamatan agama, bangsa dan negara juga terjamin.

Maka, pakatan haprak wajar mendesak dan mengasak kerajaan sekali lagi agar mengembalikan akta tersebut dan bukannya menghentam Polis atau mengambil sikap tidak ada kena mengena dengan apa yang berlaku kini. Hakikatnya, pakatan haprak turut bertanggungjawab ke atas jenayah yang berlaku akibat dari penghapusan Akta ISA dan EO.

Persoalannya pemimpin Kerajaan yang dah buat silap berani ker tampil untuk mohon maaf dan mengaku silap mereka. Wahai DS Najib Razak, rakyat Malaysia mahukan anda bersikap tegas dan berani...bukannya ikut pandangan orang lain yang sebenarnya mahu jatuhkan kamu!


GR kata: Hidupkan ISA dan EO...jangan takut dengan Bang Non!

9 comments:

Anonymous said...

apa lagi najib mau? cipap chinadoll kah?

Anonymous said...

yang itu kau tanya la ANWAR aka BABI. mamat gay tua tu, cipap ke lubang bontot ke kotey ke semua dia ok.

Anonymous said...

najib lemau dah jangkit sj mudin

Anonymous said...

Bah. pertama:

Saya syaki GENG-GENG KONGSI GELAP Cina/India yg. MONOPOLI geng jenayah kat Malaysia ini, termasuk dlm penggunaan senjata api dan dadah!

Patutnya mana-mana si SAMSENG GANAS, diHUMBAN terus dgn GARI dlam lokap polis! Kat Barat yg asyik MELALAK mcm anjing liar psl "demokrasi/hak asasi kesamaan semua termasuk penjenayah" pun akan terus BERKASAR dgn ganas dgn SWAT team dia - kdg-kdg terus tembak sampai MATI; mana-mana SAMSENG kalau MELAWAN polis, walau tak ada senjata! Dan Cina/India imigran kat Barat, bukan main PENAKUT kalau dgn k'jaan Barat/Polisnya! Dan tak pulak si loyar-loyar buruk whatever-liberty SAMPAH yg. juga PENAKUT, MELALAK psl si HIPOKRIT Barat-Zionis itu - kat M'sia saja berani!

Saya syaki KEBANYAKAN jenayah berleluasa ini DIKETUAI GENG KONGSI GELAP CINA, yg nak menghapuskan dalam pembunuhan beramai (Genocide), ke atas umat Islam/Melayu, termasuk pemimipin, bijak pandai dan usahawan kat bumi pusaka Tanah Melayu kita ini, dgn segala mcm cara, termasuk pembunuhan (termasuk racun kimia yg. boleh sebabkan kanser dan sakit jantung), kemalangan jlnraya terutamanya dgn lori/treler, kemalangan industri dan kebakaran! Cara jenayah-jenayah ini memang dilakukan pd Bumiputera Mexico dan Latin Amerika.

Lihat berita JENAYAH terbaru yg amat MENGGERUNKAN psl GENG KONGSI GELAP CINA/INDIA! Yg gerunnya, ada Cina kongsi Gelap kerja dlm hartanah (real estate), maka ini amatlah MEMBIMBANGkan bila makin banyak rumah/kedai/kpg Islam/Melayu, TERBAKAR - Hari Raya ini bukan main banyak lagi kebakaran, termasuk kebasaran besar di kpg air di Sandakan, kpg-kpg di Bayan baru, Datuk Keramat, Kucing, Sentul dsbnya! Saya syaki mungkin kebakaran-kebakaran ini berkaitan dgn nak ambil tanah kpg, kedai atau nak halau/bunuh umat Islam/Melayu dari kwsn perumahan/kpg! Bila penduduk/tuan rumah terpaksa pindah - maka apa jadi pd. TANAH yg kebakaran rumah/kpg-kpg ini? Dan siapa DALANG utama yg menaja Cina yg jadi 'pelabur' dlm geng kongsi gelap ini? Lagipun ejen dan sy. hartanah akan tahu tentang segala mcm butiran, alamat, akaun bank dsbnya.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi kembali ke RUMPUN akar, keenakan masakan KAMPUNG Melayu kita, nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Dan saya syaki geng kongsi gelap yg besar makin ditaja oleh CINA SAMSENG DAPigs/PKR yg sekutunya, Barat-Israel. Bahkan CIA-MI6-Mossad juga terlibat dalam sindiket dadah/senjata api global, seperti yang ditaja besar-besaran mereka di Afghanistan, Mexico dan Latin Amerika (lihat http://www.intrepidreport.com/archives/968, Zeta gang connected to U.S. Special Forces/Mossad, By Wayne Madsen, March 10, 2011!). Ini adalah untuk menghancurkan moral jenerasi muda dan meningkatkan JENAYAH termasuk akibat penggunaan dadah/senjata api, untuk menghuru-harakan negara, di Dunia Islam dan Dunia Ketiga, yang kaya minyak-gas. Jadi senanglah mereka nak MENJAJAH! Dan Mossad-CIA pula berpusat di S'pura, termasuk bangsa Yahudi Israel MENYAMAR jadi rakyat Mexico (lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, Wednesday, September 2, 2009). Maka, saya syak sindiket dadah besar yang diketuai Cina Malaysia/Singapura, dan 3 bangsa ‘Mexico’ ini yg. sebenarnya adalah ejen Mossad – lihat di http://www.nst.com.my/nation/general/death-sentences-for-5-upheld-1.337943, Death sentences for 5 upheld, 15 August 2013:

PUTRAJAYA: The Court of Appeal yesterday upheld the conviction and death sentences on five men, including three Mexican brothers, for trafficking drugs worth RM44 million.
A three-member panel chaired by Justice Datuk Azahar Mohamed unanimously dismissed their appeal against their conviction and death sentence imposed by the High Court.
The men were Malaysian crane operator Lee Boon Siah, 49, Singaporean painter Lim Hung Wang, 56, and brothers Jose Regino Gonzales Villarreal, 34, Simon Gonzales, 37, and Luis Alfonso Gonzales, 45.

"We see no error in the High Court's judgement which ruled that the appellants were involved in trafficking in 29,460.17gm of the drugs," said Azahar. Bernama

Jadi, KDN mesti buat RISIKAN meluas SEGERA dan perlu tubuhkan kumpulan EJEN yg lebih TANGKAS dan CEKAP - sebab keadaan jenayah ini amat merbahaya buat Islam/umatnya dan negara pusaka kita ini. Sila lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/10/Gang-36-one-of-the-most-feared-in-the-nation.aspx, Gang 36 one of the most feared in the nation, Saturday August 10, 2013:

KUALA LUMPUR: Gang 36 was originally made up of Chinese members before it was taken over by Indians to become one of the most feared secret societies in the country…..The expert said there were still Chinese members in Gang 36, but they played a more passive role as “investors”. They pour money into the gang to fund its activities which allow them to double their money.

“Most of the time they would have legitimate jobs like in real estate.”

…..He said the fear surrounding Gang 36 had led to many thugs just using its name to set up their own units, adding that membership was hard to verify with it being such a loose organisation…..

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (dulu saya MAKCIK Tempurung; tapi saya asyik mimpi kembali ke RUMPUN akar, keenakan masakan KAMPUNG Melayu kita, nasi sambal belacan dgn ikan masin, dan ulam petai/jering!)

Anonymous said...

bro ...
aku baru bersembang dengan polis sebentar tadi ...
katanya cadangan memakaikan Alat Pengesan ini kepada tahanan di bawah Ordinan Darurat dan ISA telah dicadangkan oleh pihak polis kepada kerajaan 10 tahun yang lalu ... aku ulang 10 tahun yang lalu ... iaitu semasa kedua-dua ordinan masih berkuat-kuasa.

tetapi ianya tertangguh atau tidak diterima oleh kerajaan ... sebab apa aku tidak tahu ... aku rasa ianya disebabkan kos yang tinggi ...

kata kawan aku itu lagi ... untuk membolehkan Alat Pengesan itu dipasang kepada tahanan ISA dan Ordinan Darurat ... orang tahanan itu hendaklah telah dikenakan perentah buang daerah selepas ditahan di pusat tahanan. Perentah itu adalah perentah yang diwartakan di mana-mana antara kedua-dua akta itu.

kedua-dua akta itu hendaklah dipinda dengan menambahkah klausa yang berbunyi lebih kurang "orang tahanan diwajibkan/dimestikan memakai Alat Pengesan tersebut semasa tempoh dia menjalani perentah buang daerah".

Dalam pindaan undang-undang ISA dan Ordinan darurat tersebut suatu hukuman tertentu akan dinyatakan dengan jelas akan dikenakan sekiranya Alat Pengesan itu didapati tidak dipakai/dirosakan oleh orang kena buang daerah tersebut.

nampaknya pemandu mencedok cadangan polis 10 tahun dahulu dan mahu claim sebagai mereka punya cadangan. Inikah taraf pemikiran pemandu ... copi paste dan claim ... claim perbelanjaan dan claim sebagai hak cipta ... chait ...

persoalan aku sebentar tadi di atas undang2 apa pemandu mahu pakaikan Alat Pengesan kepada bekas tahanan Ordinan Darurat dan ISA sedangkan kedua2 akta tersebut telah dilupuskira dan tidak dapat dikuatkuasakan ... sedangkan semasa kedua-dua akta itu masih berkuatkuasa ... pindaan perlulah dibuat kepada undang2 agar ianya boleh dilaksanakan.

persoalan aku kepada kerajaan kenapa semasa pihak polis mencadangkan perkara yang sama kerajaan dengan sewenang-wenangnya menolak cadangan tersebut.

perlembagaan malaysia memberi hak kebebasan kepada rakyatnya untuk bergerak ... tetapi keterbatasan pergerakan boleh dibuat melalui peruntukan undang2.

penggunaan Alat Pengesan adalah merupakan sekatan kepada rakyat malaysia dan ianya perlu dilaksanakan mengikut undang2 ... bagaimana pemandu mahu memakaikan pemakaian Alat Pengesan kepada bekas tahanan Ordinan Darurat dan ISA sedangkan kini kedua2 undang2 itu telah dilupuskira.

Ertinya suatu undang2 baru perlu digubal ... apakah undang2 baru yang akan digubal itu akan menjadikan bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat sebagai diwajibkan memakai Alat Pengesan sedangkan kedua2 undang2 itu telah dilupuskira. Aku yakin bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat akan mencabar undang2 baru yang diwartakan kerana undang2 baru itu akan terikat dengan perlembagaan malaysia yang menyekat penguatkuasaan undang2 terhadap kesalahan yang terkebelakang (sebelum sesuatu undang2 diwartakan).

Alat Pengesan itu boleh dipakaikan kepada mereka yang baru keluar dari penjara dan menjalani parol ... itupun undang2 berkaitan dengan parol mesti dipinda terlebih dahulu.

Sedangkan peningkatan jenayah tembak yang berlaku sekarang adalah disebabkan oleh bekas tahanan ISA dan Ordinan Darurat yang telah dibebaskan tanpa syarat oleh Ah Jib Gong. Ertinya mereka telah bersih seakan tidak melakukan suatu kesalahan kerana kedua2 akta tersebut telah dilupuskira.

Anonymous said...

Malaysia dah jadi negara koboi.....bangganya.....kalau termakan cili tentula rasa pedasnya.....tahniah la......

Anonymous said...

Bila tangkap penjenyah lawyer pembangkang bela. Bila tembak mati penjenyah laywer pembangkang kata polis zalim. Bila penjenayah mati dalam lokap, polis juga disalahkan. Bila ISA EO dimansuhkan jenayah berleluasa , kata polis x buatkerja. So tanya lah diri sendiri..

Anonymous said...

ISA diwujudkan utk langkah pencegahan sebelum jenayah berlaku. EO utk kawalselia penjenyah tegar dikawal oleh polis setiap masa. Tapi ole krn pembangkang nk sgt ISA EO dimansuhkan so rakyat jgn salahkan polis dgn kerajaan psl pembangkang nk sgt akta tersebut dihapuskan. Najib perlu gubal akta pencegahan yg baru sebelum malaysia ni jd mcm mesir. Nauzubillah..

Artikel pelbagai