Sunday, October 28, 2012

ARTIS MELAYU PEGANG ANJING! TAK RETI HALAL HARAM DAH!!

Sebelum ini di negara kita sudah dihebohkan dengan isu artis pegang haiwan yang dikategorikan HARAM seperti anjing dan babi. Ianya telah lama dibahaskan dan ianya mendapat reaksi yang besar dan pelbagai daripada pembaca yang setia akan kesucian agama Islam.

Dan terbaru isu ini telah terjadi kepada selebriti yang boleh dikatakan bernama melayu dan beragama Islam. penyanyi kumpulan R7B dan pop, Nadhira yang memegang anjing. Nadhira jua merupakan selebriti antarabangsa yang bertapak di Australia.

Mungkin ada yang mengenali dan ada juga yang tidak mengenali kelibatnya...jom lihat gambar di bawah :



Apa pandangan pembaca sekalian dengan gambar di atas? Pandangan GR sangat sedih...walaupun kita berada di negara orang...perlukah budaya mat saleh diterapkan dalam diri kita? Di manakah sifat peribadi kita sebagai umat Islam? Seharusnya sebagai seorang artis, tunjukkanlah sifat peribadi yang baik kerana kebanyakkan mereka menjadi ikon pada anak muda. Malah anak muda sekarang yang mengikut cara mereka berpakaian dan sebagainya.

Pada artis Nadhira, fikirlah dulu sebelum membuat sesuatu kerana anda membawa nama Malaysia ke persada seni antarabangsa. Jangan malu sebagai anak jati Malaysia dan anak Melayu kerana Melayu Takkan Hilang Di Dunia....


GR kata: Rakyat Malaysia yang berada di negara luar seharusnya membawa nilai-nilai murni budaya Malaysia bukannya ikut terjebak sekali....


9 comments:

Anonymous said...

DIA NI DAH PASTI BERZINA DAH JADI DARAH DAGING. KALAU ANJING PUN PEGANG MCM ANAK KUCING, BAYANGKAN BERAPA BYK BUTOH JANTAN DAH DIA BAWAK MASUK DLM CIPAP DIA??? BETINA NI TAK UBAH MCM SUNDAL LORONG... JIJIK DIA NIH.

SAPA LAH EMAK BAPAK KAU YER BETINA?

Gossip Rakyat said...

sedihkan..anak Melayu yg penting Islam mudah terpesong kerana pada mereka mungkin lebih suka cara up to date!!!

Azhar said...

SUDAHLAH ORANG ISLAM PUN MENJADI JAHIL SERTA TIDAK TAHU HUKUM HAKAM KERANA ANAK -ANAK MUDA TIDAK TAHU HUKUM HAKAM AGAMA ISLAM BUAT MALU SAHAJA NAMA KATA ISLAM TAPI PERANGAI SEPRTI BUKAN ISLAM.

Unknown said...

Pgang anjing xharam jika disamak..pgang yg bukan mahram tuu yg haram..yg tak tutup aurat tuu yg haram..knp isu pgang anjing jd hebat diprkatakan daripada isu tak tutup aurat?just my opinion la..

Anonymous said...

jangan keliru antara samak dengan sertu!!!!!!!!

Anonymous said...

ada sesiapa yg mahir bab fikh boleh tolong jelaskan perbezaan antara samak dengan sertu,dari segi hukum,perbuatan,peralatan dan apakah jenis binatang yg boleh disamak dan apakah jenis yg wajib disertu.

kalau kita baca dalam kitab fikh samak dan sertu jauh berbeza.

Anonymous said...

ANJING DAN BABI MERUPAKAN BINATANG YG TIDAK BOLEH DISAMAK MENGIKUT KITAB MUTAALBADRAIN

Anonymous said...

Utk pengetahuan saudara dia dh bersuami jgn tenguk dia mcm tu mcm2 tuduhan dilemparkan sepatutnya kita doakan supaya dia menjadi muslim yg terbaik.

Hani El Zahra said...

Saya bukan sedih sebab si artis ni pegang anjing...TAPI SAYA SEDIH SEBAB ADMIN BLOG NI SERTA RAMAI LAGI MELAYU YG BERFIKIRAN JUMUD SERTA TIDAK FAHAM HUKUM HAKAM & ILMU FIQH. Anjing hanya HARAM DIMAKAN. Tidak haram menyentuh anjing. Kalau haram, kenapa ada cara penyucian? Sama seperti anda membuang air, ada cara utk beristinjak. Yang najis pada anjing adalah air liurnya, & cara membasuhnya adalah seperti yg diajar oleh Islam, 1 air tanah + 6 air mutlak...Kalau haram pegang buat apa ada cara penyucian??? Kalau haram, kenapa Islam mengharuskan memelihara anjing utk menjaga rumah, keselamatan, menjaga tanaman & ternakan serta utk berburu? Admin blog ni tak pernah dgr ceramah agama ke apa? Kalau jahil bab ilmu agama, jgn memandai nak jatuhkan halal haram bagai. Buat malu diri sendiri ja. Sama jugak dgn org lain yg pulun nak marah2...Belajar dulu ilmu agama tak payah nak menyalak mengalahkan anjing bercerita bab halal haram.

Artikel pelbagai