Thursday, March 8, 2012

PANAS: Kenapa 'Fuziah Torron' Sokong #Lynas.. ??


ASAL USUL LYNAS....

Syarikat ini ditubuhkan pada tahun 1983 sebagai Yilgangi Gold NL syarikat mengambil nama Lynas pada tahun 1985. Ia menjadi awam yang disenaraikan dalam tahun 1986 di ASX. Pada tahun 2001, ia menjual bahagian emas dan memberi tumpuan kepada bahan nadir bumi. Lynas diasaskan oleh Nicholas Curtis, bekas pengarah eksekutif di Macquarie Group Ltd Gunung Weld.

Mt Weld mengandungi salah satu daripada deposit yang terbesar dan tertinggi yang diketahui gred nadir bumi. Deposit tambahan yang luar biasa kerana ia mengandungi tahap yang sangat rendah torium, pencemar radioaktif yang biasa ditemui bersama-sama dengan unsur-unsur nadir bumi. Gabungan sumber besar, gred tinggi dan pencemaran torium rendah membuat cadangan komersil yang menarik khususnya. Bijih yang dihasilkan di Gunung Weld tertumpu di lokasi dan bertujuan untuk kemudian dihantar ke Loji Lynas Bahan (LAMP) Advanced di Malaysia untuk penapisan.
Pada bulan Mei 2009 Lynas telah ditawarkan pembiayaan sebanyak $ 252 juta oleh milik negara China Cina Bukan Ferus Metal Mining (Group) Co., Yang akan mengambil 51.6% kepentingan dalam syarikat. Walau bagaimanapun perjanjian itu telah dimansuhkan oleh Lembaga Penilaian Pelaburan Asing Australia kebimbangan ia akan mengancam bekalan kepada pembeli bukan Cina. Lynas kemudian dibangkitkan $ 450 juta dalam penjualan saham.Pada November 2010, ia telah menandatangani perjanjian dengan nadir bumi syarikat perdagangan Jepun Sojitz untuk mengeksport mineral nadir bumi bernilai $ 350 juta daripada lombong di Mount Weld. Penghantaran pekat ke Malaysia dijangka bermula pada tahun 2012 sekali LAMP telah selesai deposit Mahkota.

Pada bulan April 2011, Lynas telah cuba untuk menjual deposit Mahkota polymetallic (yang bakal untuk niobium) di Gunung Weld Forge Sumber. Forge, sebuah syarikat yang disenaraikan di ASX, juga berkongsi satu dan hanya Pengarah dan Ketua Pegawai Eksekutif Lynas, Nicholas Curtis, walaupun bekas Lynas Pengarah Eksekutif Harry Wang juga terlibat dengan Forge dan transaksi. Dalam pembentangan 2007 Syarikat, Lynas mendakwa bahawa deposit Crown adalah bernilai $ 50 bilion [rujukan diperlukan] tetapi telah dinilai pada $ 20.7 juta untuk dijual Forge. Curtis sebagai pengarah Forge akan menerima 24000000 saham prestasi jika perjanjian antara Lynas dan hasil Forge. Pengulas tertentu dan wartawan telah dipanggil ke dalam soalan pengawasan kawal selia Sekuriti Australia dan Pelaburan Suruhanjaya (ASIC) kesahan cadangan tersebut, tetapi telah terbukti telah tidak berpengetahuan atau penggelisah kerana cadangan itu adalah sentiasa tertakluk kepada kelulusan bebas pemegang saham pada Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM). EGM itu dibatalkan oleh Lynas selepas pembangkang pemegang saham dengan cadangan menjadi jelas, dan deposit Mahkota polymetallic masih dimiliki oleh Lynas. - Di luar Australia

Kuantan, Malaysia

LAMP di Kuantan sedang dibina dengan sokongan daripada kerajaan Malaysia, dengan status "perintis" termasuk pengecualian cukai 12 tahun. Pemprosesan bijih setiap tahun akan menghasilkan beberapa ribu tan sisa bahan (batu kapur) yang mengandungi kepekatan tinggi torium, unsur radioaktif. Kebimbangan mengenai penyimpanan jangka pendek dan panjang bahan buangan ini, dipolitikkan dalam konteks pilihan raya yang akan datang parlimen, didorong bantahan meluas di Malaysia pada tahun 2011. Menurut kepada laporan New York Times bunyi wisel peniup jurutera mendakwa bahawa jalan pintas telah diambil ke atas pembinaan LAMP termasuk penggunaan keluli standard yang lebih murah berbanding bahan-bahan yang lebih mahal untuk berurusan dengan buburan sedikit radioaktif, super dipanaskan dan sangat mengakis yang digunakan dalam loji.


GR kata: Syarikat perlombongan nadir bumi, Lynas Sdn Bhd akan menghantar keluar negara bahan buangan dari kilangnya di Gebeng, Kuantan bukan menyimpan sisa tersebut dalam negara seperti didakwa Pakatan Rakyat.

No comments:

Artikel pelbagai