Monday, June 23, 2014

KENAPA RAMAI SUKA FITNAH BAHAN MAKANAN DENGAN BABI? @JakimOfficial @dsjamilkhir @PDRMsia


Memamng tidak dapat dinafikan pengguna media sosial di Malaysia terlalu amat prihatin dan berlumba-lumba untuk menyebarkan sesuatu berita. Kononnya untuk menjadi pemecah berita. Lazimnya, berita-berita berkenaan akan berkahir dengan maklumat separuh masak, tidak benar dan berunsur fitnah.

Sejak kebelakangan ini, ramai pengguna yang prihatin dan lebih ke arah Islamic demi memberikan maklumat yang tepat pada masyarakat. Malah ada yang menyangkal tugas utama JAKIM yang kita lihat lebih tepat untuk dirujuk dalam hal-hal keagamaan. Jika JAKIM tidak lagi diiktiraf, kenapa negara luar mengiktiraf JAKIM dan produk Halal dari Malaysia?

Selepas kes Coklat Cadbury, tersebar pula gambar kiub pati babi keluaran Knorr. Ada yang sanggup membuat cerita bahawa mereka telah membelinya di pasaraya Tesco, kononnya berperisa atau cap Babi.

Kenapa tidak kalau ada sesuatu perkara berbangkit, kita rujuk kepada pihak yang bertanggungjawab? JAKIM ada fanpage mereka sendiri. Begitu juga Polis, KDN dan KPDNKK yang sentiasa aktif di fanpage mereka. Kenapa tak ruju di sana? Kenapa kita perlu terus percaya dengan sebaran yang dibuat di media sosial. Takkan JAKIM nak mempersendakan Islam??

Baca sendiri penafian JAKIM untuk isu berkenaan di bawah :




Ini Kiub Pati Knorr yang sebenar, korang masak selalu guna nie kan!!

Pada mereka yang suka nak jadi 'wartawan' tu, jadilah yang bertauliah. Tak payah la nak sebarkan suatu perkara yang tak benar demi mengejar glamor. Tak kisahlah apa berita sekali pun, kita perlu mendapatkan kesahihannya dulu. GR bercakap nie untuk diri sendiri jugak, korang fikir-fikirkanlah yer....


GR kata: Orang sekarang lebih percayakan 'Ustaz tepi Jalan' dari pihak yang sah!!

No comments:

Artikel pelbagai