Friday, July 12, 2013

PRK BESUT: Calit Susah, Celup Pun Susah..Mandi Jelah Lepas Nie..!!


Pepatah Melayu, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga, demikian nasib yang terpaksa ditanggung Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) susulan penggunaan dakwat kekal pada PRU13 lalu yang didakwa tidak berkesan sehingga kebaikan lain dilakukan badan bebas itu tidak dihargai.

Pensyarah Kanan Politik Islam dan Minoriti Muslim Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Datuk Dr Samsu Adabi Mamat berkata, SPR cuba memenuhi kehendak rakyat dalam menambah baik sistem pilihan raya di negara ini namun usaha yang dilakukan badan itu sering kali dipandang negatif.

"Dakwat kekal itu rakyat yang minta, tapi kebaikan SPR memberi respon kepada kehendak rakyat itu tidak dihargai.

"Kalau timbul lagi tidak puas hati dakwat tidak kekal itu, nampaknya terpaksalah SPR kena guna dakwat mati pula,”katanya kepada Sinar Harian Online ketika dihubungi, di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof semalam yang memutuskan untuk menggunakan kaedah mencelup jari telunjuk kiri ke dalam dakwat kekal pada PRK Kuala Besut, 24 Julai ini, berbanding kaedah mencalit jari pada PRU13 lalu.

Abdul Aziz berkata, peraturan tambahan itu bertujuan mengelakkan sebarang percubaan mengundi dua kali oleh pengundi yang tidak bertanggungjawab dan ia akan digunakan untuk pengundian awal pada 20 Julai serta pengundian biasa pada 24 Julai ini.

Dalam pada itu, Samsu Adabi berkata, masalah yang timbul melibatkan dakwat kekal itu hanyalah di kawasan yang dimenangi oleh BN, sedangkan bagi kerusi dimenangi pembangkang pula, dakwat kekal itu nyata tidak membawa sebarang masalah.

"Perkara sebegini rakyat kena berpada-pada, sebenarnya ejen calon sudah ada dalam bilik mengundi, itu pun sudah cukup untuk memuashatikan orang bahawa pilihan raya itu tiada penipuan.

"Bila kalah, mereka (pembangkang) salahkan sistem, tapi di negeri yang mereka menang, calit jari OK saja.

"Inilah masalah dalam demokrasi, kita kena faham betul-betul, kalau dalam perjalanan itu berlaku dakwat cair dan sebagainya, inikan pula melibatkan 13 juta pengundi itu,” tegasnya.

Sementara itu, menurut Pensyarah Kanan Sains Politik dan Kajian Politik Malaysia, Fakulti Sains Pentadbiran dan Pengajian Polisi Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof Madya Dr Shaharuddin Badaruddin, langkah yang diambil SPR dengan memperkenalkan kaedah mencelup jari telunjuk itu perlu dilakukan dengan teliti bagi mengelakkan insiden lalu berulang kembali.

"SPR kene buktikan penggunaan dakwat kekal kali ini benar-benar berkesan, jika ada aduan lagi mengatakan boleh tanggal beberapa jam seperti PRU13 lalu, ia akan memalukan dan menjejaskan nama baik SPR sekali lagi.

"Jangan pula kali ini SPR mengulangi kesilapan yang sama dengan menggunakan pewarna makanan, sudah pasti kandungannya tidak kekal seperti yang dikehendaki,” katanya.

Ditanya jika masalah dakwat tidak kekal berulang kembali selepas PRK Kuala Besut, 24 Julai ini, beliau menegaskan dakwat kekal bukan perkara pokok, sebaliknya SPR perlu fokus untuk mengelakkan daripada orang mengundi dua kali yang perlu diberi keutamaan.

"Nyatakan apa jua kaedah untuk elak penipuan, saya rasa pengundi tidak membantah, asalkan sistem pilihan raya negara kita bersih dan adil,” katanya.


GR kata: Pakatan haprak mana tau makna bersyukur...sebab tu tak guna otak!

No comments:

Artikel pelbagai