Monday, July 15, 2013

CADANGAN MANSUHKAN AKTA HASUTAN 1948 CUCI TAIK SIAPA SEBENARNYA?


Dalam beberapa minggu ini sibuk diperdebatkan dengan pemansuhan Akta Hasutan 1948. Ini semua angkara dari puak Pakatan Haprak yang beria-ia mahu akta ini dihapuskan. Kenapa? Kerajaan pun layan sangat beruk mak yeiiii nie....

GR sertakan keratan Nurul Izzah di atas, adakah ianya berbau hasutan atau tidak...korang fikir sendirilah yer. Jika kita lihat dari dulu lagi, puak Pakatan Haprak bersungguh-sungguh supaya akta ini dimansuhkan. Ini adalah kerana mulut mereka yang macam longkang senang untuk mereka menabur fitnah dan juga cakap yang boleh menyentuh sensitiviti sesebuah kaum serta agama. Sekarang ni pun siapa yang mulut macam LONGKANG??

Pemansuhan Akta Hasutan 1948 ini merancakkan lagi agenda pakatan haprak ingin mengubal Perlembagaan. Agenda jahat mereka yang mahu menjadikan Malaysia bukan lagi sebagai negara Islam mungkin akan tercapai jika 4 perkara utama dalam Akta Hasutan ini digubal semuanya.

Ketegasan Menteri KDN yang baru, DS Zahid Hamidi tidak boleh disangkal lagi. Sikap beliau yang ingin mempertahankan Akta Hasutan ini supaya tidak dimansuhkan disambut baik oleh ramai pemimpi politik. Malah hampir keseluruhan rakyat Malaysia menyokong supaya Akta Hasutan 1948 ini DIKEKALKAN. Tapi kenapa Kerajaan masih tak mahu dengar kata hati rakyat kumpulan majoriti?

Antara petikan pemimpin yang menyokong akta ini dikekalkan ialah:

DS Shahidan Kassim: "Saya bersetuju dan menyokong penuh kenyataan Datuk Seri Zahid Hamidi (Menteri Dalam Negeri) akta itu tidak perlu dimansuhkan".

Sementara itu, Ahli Parlimen Kuala Selangor, Datuk Irmohizam Ibrahim berkata, akta tersebut perlu dipertahankan atau setidak-tidaknya diwujudkan sebuah akta seumpamanya supaya dapat memelihara kestabilan dan keamanan negara.

Artikel penuh baca http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130709/dn_08/Akta-Hasutan-1948-perlu-dipertahan

http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130708/dn_65/Akta-Hasutan-harus-kekal---Anggota-Parlimen

Cadangan ingin mansuhkan Akta Hasutan 1948 dan digantikan dengan Akta Keharmonian Nasional disebut oleh DS Najib Razak pada tahun 2012. Ketika itu siapakah gerangannya yang memegang jawatan sebagai Menteri KDN. Pasal dialah puak pakatan makin naik tocang dan pelbagai kelakukan buruk yang dilakukan oleh puak pakatan hanya diberikan 'Amaran'. Siapa berani dan siapa lembik?

Artikel penuh baca http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20120712/re_01/Menggubal-Akta-Keharmonian-Nasional


Apa yang GR lihat bukan senang untuk menerajui Kementerian Dalam Negeri. Ini adalah kerana kementerian ini bersangkut paut dengan hal rakyat. Agensi-agensi di bawahnya hampir semua yang melibatkan urusan dengan rakyat. Rakyat sekarang sudah bijak, mereka tidak mahu hanya dengan mendengar 'Amaran' tapi hasil kerjanya perlu jalan. KDN perlukan Boss yang tegas, bukannya cakap saja pandai, habuk tak daaaa.....

Tahniah GR ucapkan pada Menteri Dalam Negeri bertegas 4 perkara utama  yang termaktub dalam Perlembagaan harus dipertahankan iaitu Kedudukan Agama Islam sebagai Agama Persekutuan, Kedudukan Raja-Raja Melayu, Kedudukan Hak Istimewa Orang Melayu dan Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangasaan. 4 perkara ini harus KEKAL dalam Akta Keharmonian Nasional, kalau tidak jawabnya lingkuplah negara yang kita cintai ini. Baca DI SINI

Dalam hal ini juga, rakyat tidak seharusnya menyalahkan Menteri yang baru. Beliau hanya menyambung tugas yang dipertanggungjawabkan padanya. Usaha beliau juga gigih yang mahu meletakkan KDN baik di mata dan hati rakyat. Beliau juga setuju jika Akta Hasutan dimansuh tapi mesti kekalkan 4 perkara utama yang disebutkan tadi. GR rasa ramai rakyat Malaysia yang menyokong ketegasan beliau demi menjaga agama, bangsa dan negara ini.

Persoalannya sekarang kenapa PM Najib Razak masih mahu mendengar idea bangang dari pakatan haprak? Kenapa masih perlu takut dengan ugutan kaum Cina? Adakah PM Najib Razak yakin mereka ini menyokong BN dengan memberikan pelbagai 'bayaran' pada mereka tapi hakikatnya mereka sebenarnya mahu menukar Kerajaan yang sedia ada.

Kaum Cina sudah mempunyai wang dan ekonomi dan sekarang mereka hanya perlukan kuasa. Dapat kuasa, mereka boleh lakukan apa saja. Masa itu  kita menangis pun tiada gunanya. Ingat tu, jangan pisang berbuah dua kali yer!!


GR kata: Jaga nama baik negara itu lebih penting dari jaga kain saudara mara sendiri....

5 comments:

Anonymous said...

KENAPA beriya iya sangat nak ISA dan akta hasutan dihapuskan? Kalau dihapuskan .... NAK BUAT APA DENGAN KEBEBASAN YANG ADA? Budak tadika pun boleh baca niat disebalik pemansuhan Isa dan akta hasutan.
-cinta Malaysia-

Anonymous said...

g cerok mnepon dgr rakyat sdg menyumpan si lembik PM najib nie bangkai pembela cina bangsat DAP,malah ade yg anggap najib lembik nie barua PKR PAS n hamba DAP..najib pelingkup UMNO BN...rakyat menunggu peluang utk sepak terajang si lembik najib bapak transformasi durjana pemusnah bangsa...najib mmg sial lahanat masih ingin memujuk cina bangsat DAP hinggs mengabaikan melayu yg memilihnya...najib ko berundur ler cepat2 sebelum ko disula rakyat...najib haram jadah

Anonymous said...

Jangan blebihan mengutuk pemimpin. PM ada kebaikan yg patut dkenang. Beliau telah bnyk berusaha cuma beliau terlalu jujur dan lurus x mampu menyelami niat jahat puak cina dan kumpulan yg menangguk di air keruh. Harap PM belajar dari kenaifan dan kkhilafan.

Anonymous said...

Apa ke jenis ketua yang hebat jika dia tak mampu menyelami niat jahat puak cina .... baiklah aku angkat beruk jadi perdana menteri. Lebih selamat lagi.

Najib wajib dimansuhkan. Akta hasutan wajib dikekalkan. Itu yang rakyat mahu.

Anonymous said...

Pm yg umum nak batal pastu pencacai kecoh pulak tak suka pindah dok negara lain la

Artikel pelbagai