Tuesday, July 16, 2013

TUGAS KPDNKK JAGA HARGA AYAM ATAU JADI 'BAPAK AYAM'?


Kita semua sedia maklum, setiap kali tiba musim perayaan, mesti harga ayam naik melambung. Seperti biasa rakyat akan bising dan minta Menteri yang bertanggungjawab lakukan sesuatu. Menteri tersebut buat kerja tak? Turun padang tak nak cuba selesaikan masalah? Atau Pak Menteri cuba dengar cakap pegawainya saja..???

Dan bila Pak Menteri terbabit bagi jawapan...memang tak masuk akal langsung. Menteri apakah ini? DS Najib Razak salah pilih orang ka..?? Jawapan yang bagi rakyat naik darah.

Ada ke patut Pak Menteri jawab kalau ayam naik harga, rakyat jangan makan ayam. Sama jugak dengan bila gula naik harga, dorang suruh kurangkan makan gula.

Macam mana pulak kalau cukai naik harga, boleh ke rakyat semua pakat boikot jangan bayar cukai? Atau pun kalau harga ubat-ubatan naik harga, takkan Pak Menteri nak suruh rakyat masuk hutan cari akar kayu bagi ganti ubat?

Kalau harga petrol naik, rakyat kena pakai air isi pada tank kereta? Takkan pegawai-pegawai KPDNKK yang semua bijak pandai tak boleh tolong Boss korang ni. Kesian dia terkapai sorang-sorang. Tak tau jalan penyelesaian, ajak bincang bersama. Bukan jawab ikut sedap mulut jer wahai Pak Menteri.


Meh sini GR nak kongsikan bersama cara penyelesaian yang boleh digunapakai pasal harga ayam naik nie yang diambil dari rakan blogger juga.

Ini caranya selesaikan masalah harga ayam sejak 1993 ini. Hari ini, 15 Julai 2013 harga ayam daging bulat dengan (taik@isi perut dalam perut) dengan kaki dan kepala ialah RM8.00. Ayam daging bersih tanpa kepala,kaki, bersih dalamnya (hati dan hempedal) ialah RM9.00-RM10.00.

Apa penyelesaiannya:

1. Jangka pendek, bolehle kempen berikan permit kepada 32 syarikat atau kepada 60 buah syarikat untuk import ayam. Persoalan seterusnya, tahap HALALAN TOYYIBAN ayam-ayam import. Tahap kesihatan ayam import ini, sebagainya?

Untuk jangka sederhana dan panjang:

1. Felda Poultry Farm mesti diwujudkan di semua wilayah yang besar dan utama. Secara langsung dengan program contract farming & vendor farming melalui FELDA, boleh ternak sebanyak 10 juta ekor ayam di satu wilayah. Dengan adanya 9 wilayah, maka, ayam pedaging keluaran FELDA sebanyak 90 juta ekor dapat dihasilkan.

2. TH Poultry Farm boleh diwujudkan. TH melalui TAHA punya aset hartanah yang berlambak. Minta daripada semua Negeri Beraja untuk wujudkan Kluster Usahawan Siswa Ayam secara raksasa. Bina 1000 orang Usahawan Ayam Siswa, yang setiapnya menjadi Induk Ternak (Tauke Chicken Farm) kepada 1 juta ekor ayam.

3. MARA boleh wujudkan MELAYU CHICKS FARM, dengan sasaran sebanyak 100 juta ekor.

4. Semua Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri menjadikan Program Central Chicken Farming secara vendor-groom big yang mensasar kepada pembentukan 1000 orang usahawan ayam pedaging, yang masing-masing menternak sebanyak 100,000 ekor.

5. KIMMA (Kongres India Muslim Malaysia) menjadikan ladang ternakan ayam sebagai projek ekonomi terbesar, yang akan menjadi pembekal paling konsisten kepada senario kartel baru. KIMMA pun khabarnya Ahli Bersekutu UMNO.

Semua program ini khas untuk orang Melayu semata-mata. Semua jaringan nilai bekalan ayam daripada penghasilan anak ayam-makanan ayam-sebagainya MESTI dalam kawalan MELAYU.

Harga ayam di pasaran akan jatuh ke RM5.00 sekilo pada 2015 (dengan syarat program ini dimulakan pada 31 Ogos 2013). Maka, ayam pedaging ternakan Melayu Islam ini mesti dikordinasi dengan baik oleh MoA, KPDNKK, HDC untuk pasaran Negara-negara Timur Tengah dan Arab. Pasaran makanan berasaskan Ayam amat besar di luar. Maka, pasukan penternak yang terbina ini MESTI menjadi sebahagian daripada statistik pengeksport bekalan ayam daging mentah ke Negara-negara Eropah, Islam dan sebagainya. Nilai pasaran 2013 ialah USD 40 billion setahun.

Kelapa sawit dan kenaf boleh diproses menjadi dedak terbaik kepada ayam. Banyak jenis dedak ayam boleh dicipta. Teknologi ternakan ayam ada 4 teknik. Kaedah reban tradisional. Kaedah 100% hawa dingin. Kaedah semi automasi. Kaedah 100% automasi dengan 3 tingkat.

Ladang ternakan ayam terbaik masih belum ada di Malaysia. Iaitu reban ayam moden-siap dengan audio seperti ternakan lembu Kobe-sistem pembungan najis-sistem makanan terbaik-sistem sembelihan bukan/separa mekanikal. Sistem sembelihan ayam mekanikal 100% masih diragui "taraf" HALAL ayam ini.

Ayam ini dimakan oleh semua rakyat Malaysia. Bohong kalau dikatakan ayam ini tiada kartel. Masa Tahun Baru Cina berapa harga ayam sekilo? Apasal boleh tak melambung-lambung sampai pecah siling harga kawalan Kerajaan Persekutuan Malaysia? Bila Ramadhan dan Raya 1 Syawal maka harga akan melompat paling tidak RM1.00-RM1.50, yang begitu sekali ganasnya. Bila musim cuti sekolah, sebab ramai orang buat kenduri kahwin, akan jejak harga siling tak turun-turun, sehingga selesai cuti sekolah.

Trend manipulasi harga ini bukan perkara BARU. Jawapan budak tadika, seperti "jangan makan ayam, banyak lagi yang boleh makan sebagai pengganti1", "boikot makan ayam", ini semua alasan-alasan BANGANG. Siapa yang mampu boikot, sebutkan mana tempat tak beli ayam sebagai bahan utama/bahan tambahan/bahan sampingan dalam masakan sebagainya.

Sebutkan masa mana dalam majlis Jamuan Berbuka Puasa rumah PM, TPM, MB, KM sesiapa sahaja "boikot makan AYAM"! Mesti ayam sebagai sebahagian daripada MENU UTAMA HIDANGAN. Sudahlah ini alasan bebudak lopong boleh la...bongkar lah lobai, kito belum selesai urusan SOLUSI MAKANAN AYAM DAGING HALAL untuk ummat.

Ramai orang ambil enteng perihal ini. Malulah sikit, dah memerintah 56 tahun, tapi bab makanan rugi-bahan utama masih "mengemis". Takko dibacokan olen Pendeta Za'aba bahawa Kita Miskin Ilmu, Miskin Hayat dan Roh. Atau tak pernah ambil peduli siapa Zainal Abidin Ahmad.

Strategi penternak Cina bila tahu Melayu boikot besar-besarkan. Maka, berikan racun dalam makanan ayam. Jadi ayam di reban mampus habis. Boleh juga, dibuatkan kubur gergasi kemudian ditolak semua ayam ke dalam, disimbah petrol dan dibakar, lepas mampus semua di kambus. Boleh juga, dikerah rumah hasilan anak ayam supaya hentikan pengeluaran selama 1 minggu. Dengan hentikan pengeluaran anak ayam selama 1 minggu, maka, penawaran ayam daging hidup di pasaran akan berkurang sebanyak 25%. Banyak kaedah untuk penternak Cina "urus harga ayam" untuk naik gila babi atau turunkan sehingga mereka tidak langsung rugi. Ayam ladang siapa yang keluar dari Malaysia ke Singapura? Ayam ladang siapa yang menjadi transit ayam-ayam hidup atau sejuk beku dari Thailand? Pedulikanlah kerana semua ini hanyalah cerita Pak Sedaro. Takdo kono mengono dengan den. Tapi inilah ilmu berhargo Pak Sedaro selama 30 tahun bergelumang dengan tahi ayam hingga tuo bangko. Bisnes ayam tak perlu ado PhD, tak perlu Dato', Dato' Seri, Tan Sri atau Tun. Tapi untuk menipu pegawai Melayu, aristokrat Melayu, Birokrat Melayu, political animal Melayu perlu ada PhD sebagainya. Sedih-simpati-empati. Mudah-mudahan Allah buka pintu rahman dan rahimnya kepada orang Melayu.

Kita kena ingat Ayam ialah Menu Utama. Daging Lembu, Daging Kerbau dan Daging Kambing ialah pilihan-pilihan yang ramai memilih dalam menu mereka atas pelbagai sebab.

Persoalan pundaknya apakah pegawai MOA dan KPDNKK yang bangang? atau Pengurusan Tertinggi dan Anggota Pentadbiran Kementerian-kementerian ini yang BANGANG?

Kenapalah hidup dalam tanahair sendiri, menjadi DAYUS dan BACUL kepada kehebatan Bangsa Malayuwiyah yang sohor dan terhormat. Berani Transformasi. Ayuh Transformasi Usahawan Ayam Melayu Terbesar menjelang 1 April 2014. Inilah Fisabilillah Umat Melayu.
- Sumber Paneh Miang


GR kata: Ada ayam yang harga dia ikut gred, tapi orang lagi suka tak banyak komplen. Payah jugakkan..!!

7 comments:

Anonymous said...

Setuju 100% dengan kupasan di atas. Masalah ini sudah berabad berlaku. penyelesaian tak juga di atasi.Tindakan radikal perlu diambil. Jangan tunggu tahun masalah masih berulang.

Anonymous said...


Ayam china doll mahal lagi... mangaru sana mengaru sini rm2000 satu mlm ...hahaha...

Anonymous said...

setuju weh... dah bertahun tahun KPDNKK ujud tapi tak pandai urus barang kawalan ; yang merana orang melayu jugak... ekonomi melayu jugak mundur. menteri dan pegawai2 bertahun2 makan gaji buta...

Anonymous said...

setuju dgn idea yg dibawa....sgt membina...namun, berapa ramai anak2 melayu yg berani sahut cabaran....yg rajin mengusahakan...

Gossip Rakyat said...

ramai anak muda Melayu yg berani buat perusahaan ini tp pihak Kerajaan perlulah buka mata dan berikan bantuan yg mereka cuba minta dr sumber kewangan yg sedia ada.

Anonymous said...

SABAN TAHUN KITA MENGHADAPI MASAALAH YG SAMA ATAS NAMA BARANGAN TERKAWAL.

APAKAH PAK MENTERI TERLIBAT TAK BOSAN MENGHADAPAI DUGAAN YG SAMA (tiap2 tahun). MENTERI BARU DILANTIK TIDAK TERKECUALI.

PAK NAJIB ASYIK DGN TRANSFORMASI (AGAKNYA NAJIB SYOK SENDIRI KOT). BILA PPDNKK NAK TRANSFORM. MENTERI BARU KPDNKK NI TAK PEKA MASAALAH YG SAMA BERULANG.

AMBILKIRA CADANGAN YG DIKETENGAHKAN UNTUK MENGUBAH MASAALAH TAHUNAN INI. ADA JANGKA PENDEK/PERTENGAHAN/PANGJANG. RANCANG ELOK2. INI ADALAH PELUANG UNTUK MEMBERI PELUANG KPD BUMIPUTRAYG MINAT UNTUL MENJADI NADI DALAM MENYELESAIKAN MASAALAH TAHUNAN INI.
MENTERI KPDNKK BANGUNLAH DAN SAMBUT CABARAN INI.

Gombug said...


Connectify: Teknologi perisian tentera kini untuk pengguna bagi perkongsian internet. Sebagai contoh katakan rakan sebilik anda mempunyai komputer riba yang disambung ke talian internet manakala komputer riba atau tablet anda tidak mempunyai sambungan internet, maka perisian inilah yang anda perlukan. Baca selanjutnya...


Telefon pintar Sony Ericsson Xperia tawarkan kapasiti 50GB simpanan secara percuma. Pihak Sony Ericsson telah melancarkan promosi bagi pemilik Xperia yakni ruang simpanan berkapasiti sebanyak 50GB secara percuma berasaskan teknologi cloud storage. Baca selanjutnya...


Telefon pintar berteknologi Android kini turut sama 'berperang' di medan peperangan untuk membantu tentera dengan mengenal pasti lokasi laluan & pasukan yang lain serta membantu membina taktikal sistem pertahanan pasukan. Pihak tentera Amerika Syarikat telah melancarkan versi terbaru prototaip yang diberi nama Army Software Marketplace iaitu sebuah laman web yang menyediakan muat turun aplikasi perisian bagi peranti yang telah disahkan di dalam rangkaian tentera. Baca selanjutnya...


Syarikat pengeluar BlackBerry, Research In Motion (RIM) mengalami masalah kegagalan servis yang serius dalam sejarah iaitu kegagalan titik tunggal atau istilah 'single point of failure' yang disebabkan oleh bencana alam di beberapa negara bebaru ini.Baca selanjutnya...


SINGAPURA (AFP) - Rekrut baru bagi pertahanan tentera Singapura di mana tentera udara & tentera laut akan mendapat senjata baru selain senjata api iaitu iPad. Anggota tentera boleh mengunakan kamera terbina dalam Ipad tersebut untuk mengambil foto & klip video di tempat kerja dan memuat naik ke portal dalam talian Angkatan Bersenjata Singapura(SAF), LEARNet. Anggota tentera juga boleh menggunakan bahan media seperti foto dan video untuk melaksanakan penilaian selepas latihan atau misi.
Baca selanjutnya...

Artikel pelbagai