Thursday, February 18, 2016

HOT..PELIR BANGLA LAGI PANAS DARI PELIR BAHULU?? #PekerjaAsing #Bangladesh

 

Nampaknya isu kemasukan 1.5 juta Bangla ke negara kita sudah semakin merepek. Pelbagai persepsi yang dimainkan oleh semua platform media yang kononnya memang benar kemasukan ini akan benar-benar dilaksanakan oleh pihak Kerajaan. Walaupun telah dijelaskan berkali-kali akan fakta tentang isu 1.5 juta Bangla ini, namun ianya tetap ditolak kerana penjelasan tidak bersifat sensasi.

Dalam pada itu juga semakin rancak beberapa pihak tanpa mengira kesahihan serta fakta sebenar isu ini...membalun sesama sendiri. Tak kiralah siapa pun, GR lihat dikalangan pemimpin tidak kurang hebatnya...masing2 nak tunjuk 'Hero' dalam isu ini. Mungkin disebabkan nak ambil hati 'Boss' besar mereka dalam erti kata lain...'Aku yang layak duduk di kerusi Menteri sekarang, bukanya dia'!!

Sebenarnya kemelut isu 1.5 juta Bangla ini bukanlah satu perkara yang luar biasa, maksudnya isu yang kita tak perlu ambil kisah sangat sebab ia juga merangkumi serba sedikit soal sentitiviti serta keselamatan negara kita. Tapi sudah menjadi sikap rakyat Malaysia, bila terjumpa satu isu panas kebiasaannya akan 'melompat' macam beruk jantan nampak beruk betina bila 'kelaparan'. Tanpa usul periksa terus cakap bagai nak gila...yelahkan maklumatkan dihujung jari sekarang ni.

GR bukannya pandai menulis apatah lagi nak bercakap tentang isu 1.5 juta ini...tapi dari apa yang GR dengar Kerajaan Bangla yang telah bersetuju mengeluarkan sejumlah rakyat mereka 1.5 juta ke negara-negara luar untuk bekerja dalam sektor2 yang diminta oleh negara2 tersebut...termasuk Malaysia. Bukannya seramai 1.5 juta Bangla dibekalkan untuk Malaysia...kalau macam tu, GR pun tak bersetuju. Gila ape??? Baca di bawah jawapan di Parlimen:

"Sebenarnya apa yang berlaku ialah negara Bangladesh sudah mempunyai pool – I use the word pool iaitu dalam sehari negara Bangladesh boleh menghantar 1.5 juta pekerja untuk bekerja bukan saja di Malaysia tetapi di seluruh dunia termasuk Middle East. Perkataan ini,1.5 juta sebenarnya Tuan Yang Di Pertua adalah kurang tepat.

Ini kerana bilamana kita membawa masuk pekerja asing,kita menggunakan khususnya  sekarang satu kaedah yang kita panggil sebagai strict liability.Dalam strict liability ini secara online,majikan majikan sendiri akan memohon pekerja yang diperlukan,yang benar benar diperlukan oleh majikan melalui online ini.”

Bukankah isu 1.5 juta Bangla ni, Menteri Sumber Manusia akan pergi ke Bangla untuk berbincang untuk sebarang keputusan. Kenyataan media yang dikeluarkan oleh Utusan Malaysia dan geng2 yang seangkatan dengan mereka bukanlah satu keputusan muktamad yang telah dipersetujui oleh Kerajaan Malaysia. Dalam hal ini kenapa Kementerian Sumber Manusia tidooo..??? Bukankah data2 permintaan oleh peminta datangnya dari Kementerian tersebut? Jangan letak bahu pada sebelah pihak saja..!!

Secara psikologinya, rakyat Malaysia ketagih isu. Mereka telah berpaut daripada isu ke isu yang baru seumpama beruk yang bergayutan dari dahan ke dahan untuk menikmati keindahan hutan belantara. Sampaikan makanan berbentuk pelir bahulu keluar pun ramai yang tak ambil port...mungkin pada mereka itu biasa jer...tersiratnya boleh mempengaruhi pemikiran anak2 kita. Jangan nanti kecik2 anak2 dah pandai romen sana sini...menteri juga dipersalahkan! Biasanya macam tu kan...He he he.

Isu 1.5 juta Bangla ni pun sampai kita lupa...kasihanlah dengan pelajar2 sekolah pondok yang terbakar. Nasib mereka juga harus dibela dan dijaga kerana mereka belajar agama untuk disampaikan pada kita semua. Harap semua pihak jangan terlepas pandang...!!

Mengetepikan masalah psikologi rakyat Malaysia, hakikatnya majoriti nitizen terutamanya yang giat memberikan ulasan dengan lagak pakar dan profesional berkenaan tenaga kerja dan bina upaya negara adalah dari golongan yang tidak mempunyai pekerjaan yang tetap mahu pun sepenuh masa. Ramai antara nitizen yang aktif bermedia sosial sebenarnya golongan yang terlibat mengisi kekosongan pekerjaan daripada kategori 3D - Difficult, Dangerous dan Dirty...sebenarnya mereka hanyalah daripada golongan 3L - Lazy, Lame dan Looser.

Ini bukan GR yang cakap tapi memang ada golongan seperti ini...Tun M pun cakap perkara yang sama, jangan pula kita lupa yer.. Jangan salahkan Bangla jika ada orang Bangla yang melanggar undang-undang ketika berada di Malaysia. Jangan sesekali menyalahkan negara Bangla apabila rakyatnya yang berada di sini buat salah.

Pendek kata, mohon elakkan memukul rata apabila berbicara akan sesuatu itu, lebih-lebih lagi perihal sesama manusia. Soal perbuatan jahat, bukan rakyat Bangla sahaja yang menjadi pesalah tegar, rakyat bangsa lain juga kerap dituduh, ditangkap dan didakwa kerana melakukan jenayah. Malah rakyat Malaysia juga ada yang bersifat binatang bila nafsu menguasai diri mereka. Dalam hal ini siapa yang harus dipersalahkan..?? Menteri juga ker???

GR harap, kemarahan kita untuk isu ini tidak disalurkan atau dimanifestasikan kepada pekerja Bangla saja yang kita jumpa di stesyen minyak, kedai mamak, kilang2 dan tempat lain. Hormatilah mereka sebaiknya, mereka juga ciptaan Tuhan sama seperti kita semua.

Kepada majikan2 pula jangan duduk diam saja, kalau pekerja asing tidak mereka minta...adakah mereka setuju dan berani untuk rakyat Malaysia bekerja dalam sektor perniagaan mereka. GR yakin masih ramai rakyat Malaysia yang tidak memilih kerja...pada mereka mencari rezeki yang halal itu ada di mana2...yang penting keberkatan demi menyara keluarga dan diri mereka.


GR kata: Hebatnya orang kita...sampai Bangla popular seluruh dunia. Pergi luar negara pun ada juga muka hangpa semua. He he he...

2 comments:

IBU SUNARTI DI KALIMANTAN said...

Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya




(((( BUKA BLO DANA GHAIB DAN NOMOR GHAIB MBAH RAWA GUMPALA ))))







Ass...saya tidak menyanka kalau saya sudah bisa sesukses ini dan ini semua berkat bantuan MBAH RAWA GUMPALA,saya yang dulunya bukan siapa-siapa bahkan saya juga selalu dihina orang dan alhamdulillah kini sekaran saya sudah punya segalanya,itu semua atas bantuan beliau.Saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH RAWA GUMPALA atas bantuan nomor dan dana ghaibnya,alhamdulillah kini saya sudah bisa membuka usaha kembali yang dulunya pakum karna masalah faktor ekonomi dan kini kami sekeluarga sudah sangat serba berkecukupan dan tidak pernah lagi hutang sana sini,,bagi anda yang punya masalah keuangan jangan sungkan-sungkan untuk menhubungi MBAH RAWA GUMPALA karna insya allah beliau akan membantu semua masalah anda dan baru kali ini juga saya mendaptkan para normal yang sangat hebat dan benar-benar terbukti nyata,ini bukan hanya sekedar cerita tapi inilah kisah nyata yang benar-benar nyata dari saya.

komunitas sport said...

Informasi yang menarik,,
Thanks gan.. NAGAQQ.COM | AGEN BANDARQ | BANDARQ ONLINE | ADUQ ONLINE | DOMINOQQ TERBAIK

Artikel pelbagai