Tuesday, November 5, 2013

#PRKsglimau: KALAH MENANG BERMACAM ALASAN ATAU UMNO MASIH DITAKUK LAMA? @NajibRazak @MuhyiddinYassin @Zahid_Hamidi @MukhrizMahathir


PAS hanya menang 9 Peti undi berbanding PRU lepas 13 peti undi. BN berjaya memenangi 10 Peti Undi berbanding PRU 13 yang hanya menang 6 peti undi.

Undi majoriti PAS pada PRU13 sebanyak 2774 namun kali ini PAS hanya berjaya menang 1084 undi sahaja. Kesimpulannya BN berjaya di Prk Sg Limau ini berbanding PAS yang tewas di banyak PDM serta ahli PAS yang semakin ramai berhijrah kepada Barisan Nasional.

BN menang Moral...benarkah begitu? Boleh terima pakaikah alasan itu? Mungkin ada sebab bila mana ramai pemimpin UMNO memberikan ulasan dengan keputusan PRK Sg Limau semalam. Pada GR banyak lagi yang masih ditakuk lama. Cara kempennya masih dengan cara lama...sampai bila UMNO/BN mahu benar-benar berubah???

#BeraniBerhijrah #BN4SgLimau dan macam-macam tagline untuk mendapatkan sokongan rakyat. Apa lagi sebenarnya yang rakyat mahukan? Pandangan GR senang saja, Sg Limau masih kubu kuat PAS. Sudah berapa lama arwah Ust Azizan menjadi wakil rakyat di sana. Pokoknya bukan soal apa pembangunan yang dibuat tapi berapa lama hati dan diri masyarakat Sg Limau sudah sebati dengan jiwa arwah Ust Azizan.

Adakah UMNO/BN masih dengan bayang-bayang mereka sendiri? Wahai PM Najib Razak, adakah anda masih buta mata? Masih tidak boleh menilai majoriti rakyat yang masih menyokong UMNO/BN yang memberikan mandat sekali lagi untuk memerintah negara? Masih tak ingat lagi kah kaum mana yang mahukan UMNO/BN terkubur supaya mereka boleh mendapat kuasa memerintah?

Memang benar, pelbagai program Bumiputera yang diberikan oleh Kerajaan, tapi sejauh manakah perlaksanaannya kepada rakyat? Ramai lagi yang masih merungut kerana bantuan tidak disalurkan secara telus kepada mereka yang memerlukan. Inilah punca rakyat masih tidak memberikan sokongan penuh kepada UMNO/BN.


Jentera yang turun padang pula, GR lihat ada yang buat dengan ikhlas hati dan ada juga yang turun nak makan angin. Tapi ada juga yang merungut idea-idea bernas mereka tidak diambil peduli oleh ketua jentera (pengarah jentera) barangkali boleh digunapakai untuk mengambil hati pengundi. Harus diingat, pengundi Sg Limau sudah sebati dengan PAS dan perlulah dibuat cara lain yang seiring dengan hati pengundi di situ. Caranya takkan GR mahu nyatakan di sini kerana sudah pasti lebih ramai pemimpin UMNO/BN yang lebih bijak pandai.

Kadang-kadang GR lihat kempen pakatan haprak nampak macam tak logik akal tapi cara 'bangang' itulah yang mencuri hati pengundi, kena dengan keadaan sekeliling. GR juga bersetuju dengan beberapa pemimpin UMNO yang begitu tegas dalam memberikan bantuan atau pun melayan kerenah masyarakat berbilang kaum. Mereka ini sedar bangsa Melayu dan Islam yang mahu mempertahankan agama, bangsa dan negara. Tapi kenapa PM Najib Razak masih lebihkan memberikan bantuan kepada kaum Cina?? Nak ambil hati mereka macam mana lagi kalau mereka BERLAGAK tak mahu layan pelawaan kita!!

 

Cadangan paling mudah yang GR dengar bersembang dengan jentera akar umbi, lebih baik diberikan terus kerusi DUN Sg Limau ini pada PAS atas kekosongan perginya arwah Ust Azizan. Negeri Kedah UMNO/BN berjaya rampas dan tadbir, Sg Limau tak payah nak susah payah bazir duit untuk suatu perkara yang sukar. Duit yang ada lebih baik diberikan untuk bantu rakyat yang memerlukan. Betul tak cadangan nie kan??

Buat program yang besar-besar, bagi makan sedap-sedap mereka akan makan. Bagi bantuan itu ini mereka akan ambil. Tapi mereka masih tidak bagi muka undi BN. Masih nak dilayan kaum CINABENG nie ker? Bantuan boleh diberikan tapi jangan melampau sangat. Apa perasaaan pengundi majoriti di kawasan Sg Limau tersebut? Adakah PM Najib Razak hanya dengan report dari satu sumber saja ka? Ada atau yang nak nama lebih atas kepentingan peribadi berikan maklumat yang semuanya cantik belaka. Fikir sendiri lah yer!!

Apa pun GR ucapkan tahniah pada UMNO/BN yang bertungkus lumus kerja siang dan dalam selama di Sg Limau. Kerja keras harus dilakukan tanpa henti demi PRU14 nanti. Pada pengundi yang masih bebal tu tak payah layan sangat sebab mereka bukannya ada otak nak fikir. Mereka ini jenis tidak bersyukur dengan apa yang mereka ada. Pada yang lain, teruskan menyokong Datuk Paduka Mukhriz Mahathir dalam mentadbir negeri Kedah ke arah yang lebih maju.


GR kata: Kalah menang adat bertanding tapi masih ada yang sedar diri ke tak itu tepuk dada tanyalah hati....

3 comments:

Anonymous said...

Azeez rahim punca kekalahan BN di Sungai Limau, Semuanya gara-gara susu basi yang diedarkan.. ni lah yang dikatakan "kerana nila setitik rosak susu sebelanga", orang macam azeez rahim ni patut ditukar ganti dengan yang lain..

http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/11/azeez-rahim-susu-basi-punca-bn-kalah-di.html

Amekkaw said...

Melayu Sungai Limau masih ditakuk lama. Tak payah buat apa-apa disitu, biarkan sahaja mereka dengan dunia mereka. Bantuan cuma diberi kepada yang betul-betul menyokong dan mahu berHijrah. Pegi mampus dengan Cinabeng.

Penyokong UMNO tak bertambah, penyokong PAS tak berkurang, Cina masih tetap tikam belakang Melayu,tak sokong UMNO. Pengurangan majoriti PAS kerana 1700 orang pengundi PAS diluar kawasan tidak balik mengundi!! Itu sahaja...Tak dak yang boleh dimegahkan dengan kempen 5 hari, anak kucing pun tak dapat dijinakkan dalam masa 5 hari, inikan pulak orang PAS yang dah kematu kepala hotak mereka.

Anonymous said...

haha...umno harapkn jentera kerajaan saja...memang haprak...

Artikel pelbagai