Monday, October 21, 2013

TAHNIAH NAIB PRESIDEN @Zahid_Hamidi @mohdshafieapdal @HishammuddinH2O KEKAL JAWATAN, TAPI ADA TURUN SIKIT! #pemilihanumno


Berakhir sudah perebutan jawatan pemilihan UMNO. Jawatan Naib Presiden UMNO masih kekal dengan penyandang sebelum ini. Dari segi kedudukan tahniah GR ucapkan kerana DS Zahid Hamidi berjaya mempertahankan jawatannya sebagai VP 01.

Pada DS Shafie Apdal tahniah juga diucapkan kerana berjaya naik satu tangga dan DS Hishammuddin turun setakok. Kira ok la tu kan, nasib tak tersungkur terus. Selama tempoh keputusan semalam, sudah tentu ramai tidak menyangka Shafie Apdal memberikan potensi sokongan yang cukup baik. Ternyata beliaulah calon VP yang 'underdog'...dan ramai sebenarnya terlepas pandang pada calon dari Sabah ini kerana tumpuan hanya diberikan pada Muhkriz dan calon yang lain.

Pada DS Zahid Hamidi pula, GR berpendapat sama seperti perwakilan yang lain. Beliau sememangnya LAYAK untuk duduk di kerusi tersebut. Ini adalah atas sebab perjuangan beliau dalam UMNO yang begitu jitu membuatkan ramai perwakilan sedar yang UMNO perlu kembali ke landasan perjuangan yang sebenar. Perwatakan yang tegas serta semangat Melayu dan Islam yang tinggi Zahid Hamidi telah mengembalikan semangat UMNO dalam diri ahli-ahlinya.

Dalam musim pemilihan ini juga, pelbagai tomahan dan fitnah yang dilemparkan pada DS Zahid Hamidi tapi beliau hadapi dengan tenang. Pelbagai serangan yang dibuat oleh Pakatan Haprak mahu pun dari orang UMNO sendiri itu semua tidak mematahkan semangat beliau untuk terus berjuang demi parti keramat ini. Jawatan yang disandang beliau sejak 2009 juga telah membuktikan Zahid Hamidi seorang pemimpin yang kotakan janji beliau. Senang citer, Zahid bila cakap, dia buat!

Zaman sekarang tidak seperti dulu. Setiap apa yang dilakukan dilihat dengan banyak mata, dan mata-mata inilah yang menilai sama ada mereka salah atau tidak bila memberikan mandat kepada pemimpin yang mereka angkat.

KUALA LUMPUR - Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal dan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengekalkan kerusi Naib Presiden UMNO dalam pemilihan penuh dramatik khususnya bagi menentukan tempat ketiga.

Ketika Ahmad Zahid dan Shafie secara tidak rasmi diisytiharkan mengekalkan kedudukan mereka lebih awal iaitu kira-kira pukul 7 malam, Hishammuddin pula terpaksa menanti sehingga pukul 1 pagi sebelum keputusan tidak rasmi menunjukkan beliau menang.

Ini berikutan saingan sengit yang diberikan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir yang mengejar rapat Hishammuddin dari segi perolehan undi bahagian.

Biarpun Mukhriz memperolehi 90 undi bahagian tetapi secara tidak rasmi beliau menang dari segi perolehan undi popular.

Ahmad Zahid mendapat 184 undi bahagian, Mohd. Shafie 173 undi manakala Hishammuddin 100 undi.

Kejayaan Ahmad Zahid mengekalkan kedudukan nombor satu di kerusi tersebut sememangnya sudah diduga berikutan populariti beliau sejak memimpin Kementerian Dalam Negeri.

Sebelum ini, populariti beliau juga dikatakan melonjak ketika memimpin Kementerian Pertahanan apabila turut menamatkan konflik pencerobohan pengganas Kiram di Lahad Datu.

Bagi Mohd. Shafie pula, beliau berjaya memperbaiki kedudukan dari tempat ketiga ke tempat kedua. Kegigihan beliau menjalankan tugas sebagai Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah dikatakan banyak membantu beliau untuk mencapai kemenangan.

Sementara itu, dua lagi pencabar iaitu Pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional (PUNB), Datuk Seri Mohd. Ali Rustam dan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd. Isa Abdul Samad gagal memberi saingan apabila masing-masing sekadar memperolehi 7 dan 6 undi bahagian.

Pada mereka yang menang, teruskan perjuangan. Pikullah amanah yang diamanahkan dengan jujur dan ikhlas. Teruskan semangat juang yang tinggi demi kemenangan yang lebih baik pada PRU14 nanti. Tak payah toleh-toleh belakang lagi, terus maju ke depan demi mempertahankan agama, bangsa dan negara.

Pada yang kalah jangan cuba rosakkan parti. Kalau terjadi juga, mereka ini tak layak untuk dipanggil pemimpin kerana lebih pentingkan kuasa dan kedudukan. Jangan samakan diri sama seperti Pakatan Haprak yang suka tabur fitnah sana sini. Jadilah pemimpin yang bijak dan ikhlas....

Dalam Al Quran juga menyebut, firman Allah S.W.T :

"Maka barangsiapa yang beramal (dengan amal yang baik) walaupun sebesar zarrah (atom) akan dibalas kebaikan baginya dan barangsiapa yang beramal (dengan amal yang jahat) walaupun sebesar zarrah (atom) akan dibalas dengan kejahatan (dosa)." [Al-Zalzalah: 7-8]


Apa pun faham-faham jelah yer. Kalau bertanding lagi tak kiralah main tenteng ke, perangai tu gentlemen sikit. Jangan jadi macam manusia yang tak der otak. Nak sesuatu perkara sanggup buat  apa saja. Kesimpulannya kita harus bersyukur dengan nikmat yang Allah S.W.T berikan pada kita.



GR kata: Ada menteri cakap terima kasih sebab tak bagi sokongan penuh pada dia, macam 'tabur kacang' lebih jerk. Jangan ingat maruah orang semua boleh dibeli dengan duit. Puiiiiiihhhhhhhh!!

No comments:

Artikel pelbagai