Saturday, December 17, 2011

HIMPUNAN JALANAN MAHASISWA - KENAPA PERLU BIADAP??


Hari ini kumpulan mahasiswa yang terdiri gabungan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) dan Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) bergerak menuju ke bangunan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dari Masjid Jamek dengan membawa sepanduk antaranya bertulis “Mahasiswa Bukan Robot, Mansuhkan AUKU, Bebaskan Mahasiswa Berpartisan dalam Politik”.

Mereka kemudiannya duduk di atas jalan raya di Jalan Sultan Ismail berhadapan bangunan Suhakam sambil diawasi kira-kira 15 anggota polis berpakaian uniform. Kumpulan mahasiswa ini turut melaungkan “hidup-hidup, mahasiswa, hidup-hidup kebebasan, mansuhkan AUKU sambil diselang-selikan dengan ucapan daripada wakil-wakil persatuan mahasiswa daripada institusi pengajian tinggi seluruh negara.



Setelah kira-kira 30 minit berdemonstrasi di kawasan pejabat Suhakam, kumpulan mahasiswa kemudiannya bergerak ke Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) untuk mengadakan demonstrasi dan menyerahkan memorandum kepada UMNO.

Apa yang menariknya, perbuatan pelajar-pelajar ini ketika di PWTC sudah tidak terkawal. Perbuatan biadap mereka yang tidak masuk akal dengan menurunkan bendera Perdana Menteri DS Najib Tun Razak dan menggantikan dengan bendera SMM. GR pun tak faham bukankah mahasiswa mahasiswi ini cendiakawan semuanya tapi mereka ini boleh termakan hasutan dari pihak tertentu yang mereka hanya gunakan mahasiswa ini untuk kepentingan politik mereka saja. Di manakah adab dan moral sebagai seorang mahasiswa???


Pada pendapat GR, mahasiswa ini janganlah kurang ajar sangat. Korang semua masih lagi belajar, masa depan pun belum nampak lagi. Lebih baik tumpukan pada pelajaran. Janganlah dengar dan terpedaya dengan janji-janji manis puak-puak PAKATAN...Jangan disebabkan korang 'diTAJA' hari ini kelak masa depan tergadai.

Ingatlah wahai mahasiswa, masih ramai lagi anak-anak muda yang tidak berpeluang dan mendapat tempat seperti kamu semua. Mereka juga ada keinginan untuk belajar ke peringkat yang lebih tinggi. Janganlah sia-siakan peluang yang diberikan dan harapan ibu bapa untuk melihat kamu semua berjaya dalam hidup.

Soal menggempur bangunan UMNO itu sebenarnya adalah kebodohan mahasiswa yg rata-rata mereka dari UIA. Menggempur membawa maksud seperti memecah masuk secara paksaan ke dalam bangunan ataupun tempat. Menawan pula bermaksud berjaya mengambil alih pengurusan bangunan ataupun tempat. Tapi mereka ini hanya berlegar di kawasan parking PWTC jer..Itu pun katanya dah cipta sejarah. Aduyaiiii...belajar tinggi tapi otak letak kat pungkok ker???

Mengadakan demontrasi tanda protes kepada Kerajaan...tapi loan PTPTN korang nak..Tak kisah la duit loan tu korang buat untuk tujuan belajar atau pun kegunaan lain...Pada mahasiswa semua fikirlah sebab anda semua golongan bijak pandai...


GR suka Tweet dari seorang artis popular Malaysia: "Tak kira korang sokong atau benci Kerajaan, janganlah kurang ajar especially kalau masih di bangku pengajian. SEKIAN. :) "

No comments:

Artikel pelbagai