Wednesday, January 22, 2014

Live Update: HEBAT SANGAT KER BAGAN DATOK SAMPAI MASUK MAHKAMAH? @Zahid_Hamidi @NajibRazak @MuhyiddinYassin


Mahkamah Pilihan Raya esok akan mendengar bantahan awal (PO) dengan Bagan Datok Ahli Parlimen YB Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi terhadap dua petisyen pilihan raya yang melibatkan kawasan pilihan raya itu. 

Hakim Datuk Hasnah Mohammed Hashim membuat keputusan itu selepas MENOLAK bantahan yang dibangkitkan oleh pempetisyen Madhi Hasan dan Azmi Sulaiman terhadap PO responden. 

Beliau memutuskan bahawa PO responden tidak diputuskan oleh mahkamah Persekutuan, oleh itu dia akan mendengar mereka esok (hari ini). 

Pada 23 Dis 2013, Mahkamah Persekutuan terbalik keputusan mahkamah pilihan raya ini yang menolak petisyen. 

Antara PO untuk didengar oleh mahkamah pilihan raya itu bahawa petisyen pilihan raya tidak membuat kesimpulan sebanyak 10 Dis 2013, iaitu selepas had enam bulan berkanun untuk memuktamadkan perkara itu telah tamat. 

Menurut garis responden penyerahan, ini yang diberikan mahkamah pilihan raya tidak lagi mempunyai apa-apa bidang kuasa untuk mendengar perkara itu sebagaimana yang diperuntukkan di bawah Seksyen 35A Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954. 

Madhi Hasan, yang merupakan Parti Keadilan Rakyat (PKR) calon bagi kawasan Parlimen Bagan Datoh, dan pengundi Azmi Sulaiman, memfailkan petisyen atas alasan Ahmad Zahid didakwa dilakukan amalan rasuah dan tidak sah. 

Antara dakwaan itu daripada membeli undi dan perbelanjaan di atas RM200 ribu had yang dibenarkan dalam kempen pilihan raya parlimen. 

Dalam 5 Mei pemilihan, Ahmad Zahid, yang kini Menteri Dalam Negeri, menang dengan Madhi dalam majoriti 2,108 undi, memperoleh 17,176 undi....Madhi pula 15,068 undi. Peguam Edmund Bon dan Chong Kok Yew bertindak untuk Madhi dan Azmi masing-masing manakala Ahmad Zahid diwakili peguam Datuk Firoz Hussein.


GR kata: Manusia baik sentiasa dipelihara Allah S.W.T

Sent from Samsung Galaxy Note

No comments:

Artikel pelbagai