Thursday, March 27, 2014

#MH370: SATELIT MALAYSIA KESAN 122 OBJEK BARU DI LAUTAN HINDI! #PrayForMH370 #Hope4MH370

Imej 122 objek baru yang dikesan MRSA

KUALA LUMPUR: Sebanyak 122 objek dikenal pasti oleh Agensi Remote Sensing Malaysia (MRSA) di kawasan pencarian Australia, kira-kira 2,557 kilometer dari Perth.

Menurut Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, MRSA telah menerima imej satelit baru itu dari Agensi Pertahanan dan Angkasa Airbus yang berpangkalan di Perancis.

Katanya imej-imej yang berkemungkinan ada kaitan dengan pesawat MH370 itu diambil pada 23 Mac, di mana Australia, China dan Perancis telah pun mengedarkannya.

"MRSA telah menganalisa imej-imej tersebut di kawasan lautan berukuran 400 kilometer persegi, dan telah kenal pasti 122 objek-objek berpotensi.

"Ada objek yang berukuran satu meter panjang... yang lain-lainya berukuran 23 meter. Ada juga objek yang kelihatan terang, yang berkemungkinan terdiri daripada bahan pejal," kata Hishammuddin pada sidang media harian MH370 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada Rabu.

Katanya penemuan terbaru MRSA itu telah diserahkan segera kepada Pusat Koordinasi Menyelamat Australia di Perth, kelmarin (Selasa).

Jelas Hishammuddin, pihaknya masih tidak dapat memaklumkan sama ada objek-objek itu ada kaitan dengan pesawat MH370 milik Malaysia Airlines yang hilang sejak 8 Mac itu.

Kawasan pencarian Australia, kira-kira 2,557 kilometer dari Perth.

Walau bagaimanapun, katanya ini adalah penunjuk baru yang boleh membantu dalam operasi yang sedang giat dijalankan melibatkan 26 buah negara.

"Kami kini telah mempunyai empat petunjuk satelit berasingan, iaitu dari Australia, China dan Perancis, yang menunjukkan serpihan pesawat.

"Ia penting bagi kami untuk mengaitkan serpihan dengan MH370. Ini akan membolehkan kami untuk mengurangkan lagi kawasan carian, dan mencari lebih serpihan pesawat," kata Hishammuddin.

Sementara itu, dalam perkembangan operasi, Australia sedang mengetuai usaha pencarian di selatan Lautan Hindi di mana Malaysia masih terus memainkan peranan sebagai penyelaras operasi.

Kata Hishammuddin, semua negara sedang mempamerkan tahap kerjasama yang luar biasa dalam usaha ini.

Menurutnya, Australia telah membahagikan kawasan pencarian kepada dua sektor iaitu Timur dan Barat, di mana enam pesawat akan dikerahkan ke sektor Timur dan enam pesawat akan ke sektor Barat.

Di sektor Timur, operasi pencarian akan melibatkan sebuah P3 Orion milik Australia, tiga pesawat awam Australia, sebuah pesawat Ilyushin IL-76 milik China dan sebuah lagi P3 Orion milik New Zealand.

Di sektor Barat pula, pesawat-pesawat yang terlibat ialah sebuah P8 Poseidon milik Amerika Syarikat, empat buah P3 Orion yang masing-masing milik Korea, Jepun dan Australia, dan sebuah pesawat awam.


GR kata: Tahniah DS Hisham dan PM Najib terus berusaha tanpa putus asa. Rakyat Malaysia mengucapkan ribuan terima kasih.

Tuesday, March 25, 2014

AL FATIHAH, ALLAH LEBIH SAYANGKAN MEREKA! #PrayForMH370


Tidak dapat dibayangkan perasaan hancur luluh seorang ibu yang mengharapkan anaknya pulang kepangkuan. Setelah dari hari berganti minggu menenteramkan hati dengan harapan anak masih hidup, namun berita apakah ini yang menyetap segala mainan kata-kata semangat dan doa dari mereka yang tidak menghadapinya.

Tidak dapat dibayangkan keadaan cemas penumpang MH370 yang pada awalnya cuba melelapkan mata setelah menikmati sajian makan malam yang cukup sempurna kabin penerbangan negara, namun tersadarnya hanya apabila suasana kalut dengan suara jeritan dan tangisan penumpang lain yang bertanya sesama sendiri "Di mana kita? Kenapa tidak sampai lagi?"... Anak kapal cuba menenangkan penumpang walaupun mereka sendiri sudah putus usaha untuk mengambil perhatian juruterbang yang terus mendiamkan diri di dalam kokpit yang berkunci.

Tak siapapun mampu untuk membayangkan apa yang telah dilalui mereka ini walau telah berjuta ungkapan doa dan harapan melalui media maya kita kongsikan. Hakikatnya merekalah yang terpaksa menghadapi ini semua. Sesuatu yang sangat diluarjangkaan. Malah tidak pernah ada rasa sedikit sangsipun terhadap mutu perkhidmatan syarikat penerbangan negara yang disegani dunia. Bagi sesetengah kita yang sering mengembara, dengan hanya berada di dalam pesawatnya sahaja sudah terasa seperti telah menjejakkan kaki ke tanah air sendiri...

Berhari-hari kami menantikan khabar berita darimu MH370... Namun sunyinya kisahmu rupanya telah ditelan dek badai gergasi Lautan Hindi. Walaupun kau telah berkhidmat ratusan ribu jam lamanya berada diawan sana, ratusan ribu jam itu kau patuh pada arahan, bukan mereka cipta laluan sendiri menuju destinasi misteri.

Kini nasib MH370 dunia meratap sayu. Namun kotak hitam yang menjadi buruan utama bakal membongkarkan, bencana apakah yang perlu dilalui oleh kesemua 238 orang penumpang akibat kerja seorang manusia yang hilang pedoman. Dihumbankan semuanya ke dalam lautan sepi setelah tersilap menduga laluan ke destinasi misteri.



Sila lihat pada Google Earth tentang lapangan terbang ini. Juruterbang ini melakukan semua perkara yang betul. Dia berhadapan dengan suatu situasi sukar di dalam kapal yang membuatkan dia segera mengambil keputusan kembali ke lapangan terbang terdekat.

Bagi saya kehilangan transponder dan komunikasi suatu yang masuk akal jika berlaku kebakaran. Dalam kes kebakaran tindak balas pertama ialah menarik semua busses utama dan memulihkan litar satu demi satu sehingga anda mengasingkan yang rosak.

Jika mereka menarik busses itu, pesawat akan menjadi senyap(tiada perhubungan). Ia mungkin satu keadaan yang serius dimana mereka perlu mengawal pesawat dan cuba memadam api. Aviate, Navigate dan akhir sekali berkomunikasi.

Melihat kepada masa kejadian, mungkin berlaku kepanasan melampau pada salah satu tayar hadapan dan ia pecah sebaik pesawat berlepas dan terbakar perlahan-lahan.

Ya, ini boleh berlaku dengan tayar yang kurang angin. Ingat ini pesawat berat, (dan insiden berlaku) pada malam yang panas dan landasan yang panjang.

Terdapat satu insiden di Nigeria pada 1991 melibatkan Douglas DC-8 dimana tayarnya terbakar semasa berlepas menyebabkan asap tebal melemaskan kru dan penumpang.

Benar, juruterbang memang ada akses kepada topeng oksigen tetapi ia tidak boleh digunakan ketika kebakaran. Sebaliknya, kebanyakan juruterbang ada penutup muka dengan penapis asap tetapi ia hanya boleh bertahan beberapa minit.

Apa yang berlaku adalah (kedua-dua juruterbang) lemas akibat asap dan pengsan, menyebabkan pesawat itu terus terbang menggunakan aplikasi sistem autopilot sehingga sama ada kehabisan minyak atau kebakaran memusnahkan papan kawalan dalam kokpit dan seterusnya terhempas. Saya sudah katakan empat hari lalu anda akan menemuinya sepanjang laluan itu – mencari di kawasan lain hanya sia-sia.

Juruterbang ini, seperti yang saya katakan adalah seorang hero yang bergelut dengan satu situasi yang mustahil dimana dia cuba mendaratkan pesawat itu ke Langkawi. Tidak ada keraguan dalam fikiran saya. Itulah punca mengapa pesawat itu melakukan pusingan dan terus meluncur ke laluan lurus.

Rampasan tidak akan membuatkan pesawat itu beralih arah secara sengaja dan menuju ke Langkawi. Pesawat pasti terbang lebih lama sehingga perampas mengambil keputusan membawa pesawat itu ke sesuatu lokasi.

Apa yang menghairankan tiada seorang pun daripada pemberita, pegawai-pegawai, dan juruterbang lain yang ditemuramah melihat perkara ini dari sudut pandangan juruterbang.

Jika sesuatu yang buruk berlaku kemana dia akan pergi?…

Melalui Google Earth yang hanya mengambil 30 saat saja, saya langsung ternampak Langkawi. Membesarkan peta, dan ternampak landasan…. Naluri saya tahu juruterbang ini mengetahui lokasi lapangan terbang itu.

Dia mungkin telah banyak kali melakukan penerbangan di situ. Kebakaran dalam pesawat hanya menuntut satu perkara – anda perlu menurunkan pesawat itu ke atas landasan secepat mungkin.

Terdapat dua pengalaman dalam ingatan saya. AirCanada DC9 pada tahun 80-an contohnya telah melintasi beberapa lapangan terbang kerana juruterbang tidak mengetahui landasan terdekat. Juruterbang itu berjaya mendaratkan pesawat namun 30 nyawa tidak dapat diselamatkan.

Pada tahun 1998, kemalangan melibatkan Swissair DC-10 juga salah satu contoh menunjukkan juruterbang adalah hero sebenar. Mereka baru sahaja berlepas 15 minit menuju ke Halifax tetapi kebakaran menyebabkan pesawat itu terpaksa mendarat di lautan. Kejadian itu berlaku selepas sejam pesawat itu berlepas daripada Kennedy. Transponder dan alat komunikasi lain terpadam kerana mereka telah menarik busses di dalam pesawat itu.

Bagi saya itu adalah penjelasan yang mudah mengapa ia berpusing dan menuju ke arah itu. Juruterbang seorang yang bijak, hanya tidak mempunyai masa.


GR kata: Ya Allah, Kau temukanlah kembali pesawat MH370. Berikanlah petunjuk atas petunjuk yang telah Kau berikan. Al Fatihah!

Monday, March 24, 2014

BN KALAH LAGI! SALAH SIAPA? DIRI SENDIRI ATAU RAKYAT DAH MUAK? @NajibRazak @Zahid_Hamidi @Khairykj #PRKKajang


Pertama sekali GR ingin ucapkan tahniah pada bini Anwar Ibrahim kerana telah berjaya menjadi ADUN Kajang yang baru. Tahniah juga pada Anwar Ibrahim kerana 'game plan' anda boleh dikira berjaya walaupun anda tidak menjadi calon untuk bertanding.

Kenapa BN kalah dan kenapa PKR menang? Adakah kemenangan mereka ini boleh dikira dalam setiap PRK yang diadakan? Adakah benar rakyat sudah mula menerima kepimpinan pakatan pembangkang? Adakah benar rakyat sudah muak dengan pemerintahan BN?

Adakah pemimpin BN masih lagi ditakok lama, dan masih tidak mahu 'insaf' dalam setiap kejadian yang berlaku?? Adakah cadangan dasar dan trasformasi kerajaan tidak sampai ke akar umbi dengan sebaiknya? Jawapan ini semuanya...tepuk dada tanyalah hati.

GR lihat, ramai pemimpin dan ahli UMNO/BN masih ditakok lama. Masih ramai yang belum sedar, mungkin mereka masih dalam keadaan selesa dengan kedudukan kerajaan yang memerintah sekarang adalah UMNO/BN. Sampai bila Dato Seri, Tan Sri, Datuk2 dan pemimpin semua nak sedar, akar umbi ramai dah sedar dan perlu ada perubahan yang ketara demi mendapat sokongan rakyat.

Ambil contoh waktu berkempen, kenapa lambat sangat berkempen? Kenapa lambat turun ke bawah berjumpa dengan rakyat? Kenapa masih ada perasaan tak sokong calon yang dipertandingkan? Kenapa masih tak boleh satu hati dalam parti politik?

Cuba belajar dari apa yang jadi di Kajang.. Wan Azizah cuma guna modal kempen "bebaskan Anwar walaupun dia liwat..", "Anwar insan suci yang dizalimi.." serta "Kerajaan Malaysia tangkap suami saya tanpa menghiraukan perasaan saya.."

Tanpa sebarang janji besar, tanpa susah payah labur dan tabur duit banyak dan tanpa perlu berzumba-zumba, Wan Azizah dapat sokongan masyarakat Kajang yang terdiri dari berbilang bangsa/kaum. Jangan ambil kira peratus undian PKR menurun, kalah tetap kalah. Yang penting perlu menang untuk tegakkan maruah kembali sokongan rakyat.

Dan kenapa BN kalah walaupun ada jentera yang lengkap, dibantu oleh segala agensi kerajaa serta mempunyai prasarana dan kelengkapan alatan terkini? Kerana kebanyakan pemimpin serta penyokong BN rasa terover best dan rasa pilihanraya kecil ni tempat cari untung beb!!

Ikhlas GR cakap sepanjang berkempen di Kajang, GR lihat jentera BN yang turun hanya suka-suka. Tak ramai yang turun buat kerja bersungguh-sungguh, tak ramai yang pujuk rayu pengundi walhal kempen material dari pakatan pembangkang hanya air liur basi dan rakyat mudah terpedaya. Adakah advantage pada mereka disebabkan pucuk pimpinan negeri dipegang oleh mereka?

Nak seribu daya, tak nak seribu dalih. Sikap ini harus diubah oleh semua jentera parti lebih-lebih lagi Ketua2 UMNO Bahagian dan juga parti kompenan lain. Sebab itu jugalah promosi calon BN di Kajang di alam maya agak tenggelam.

GR juga ingin ucapkan tahniah pada rakan-rakan blogger kerana bersusah payah mengeluarkan material demi kemenangan BN. GR yakin ada yang bekerja demi parti. Teruskanlah, biarlah segelintir pemimpin yang masih syok sendiri...kita nie kan 'pendekar tak diundang'.

Promo pasal ceramah untuk lawan Pakatan juga lemah dan tak ada gerak kerja tersusun walaupun jumlah jentera BN ni ramai. Boleh dilihat perbezaan yang datang ke ceramah pakatan lagi ramai dari BN, mungkin sebab pengundi nak dengar cerita-cerita bohong..itu yang best kot. GR sendiri bosan dengan ceramah BN sebab cerita benda sama, agaknya pengundi yang dengar macam mana??? Lu pikirlah sendiri....


GR kata: Perlu ubah atau diubah??? Teruskan #DoakanMH370 #Hope4MH370

Sunday, March 23, 2014

UPDATE #PRKKajang: GAMBAR SUASANA SEKITAR PEMBUANGAN UNDI! ADA YANG PROTES DALAM DIAM??
















GR kata: Selamat mengundi warga Kajang. Buatlah pilihan bijak dengan gunakan akal bukannya nafsu. Teruskan berdoa untuk MH370.

Artikel pelbagai