Saturday, February 25, 2012

PART 2: RAKYAT MISKIN DI KL BOLEH MILIKI SEKURANG 1 RUMAH..??


Ini bingkisan dari artikel minggu lepas GR keluarkan mengenai rakyat miskin boleh miliki rumah di KL. Baca di sini... Kali ini GR akan terangkan apakah tujuan skim ini dibangunkan untuk rakyat.

Apakah Skim Pembiayaan Khas Bagi Penjualan Rumah Program Perumahan Rakyat (PPR)??

Untuk pengetahuan pembaca sekalian, program ini adalah usahasama di antara pihak DBKL dan Yayasan Wilayah Persekutuan serta bekerjasama dengan Syarikat Perumahan Wilayah Persekutuan. Sebelum ini GR telah menulis satu artikel tentang skim yang dicadangkan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) bagi membolehkan rakyat miskin warga kota boleh memiliki walaupun 1 buah rumah di Kuala Lumpur. Skim yang dicadangkan ini telah mendapat maklum balas negatif daripada puak-puak pembangkang, terutama Tony Pua dan Nurul Izzah.

Untuk menjawab tuduhan palsu dan fitnah dari puak pembangkang, GR nyatakan objektif skim ini dibangunkan. Terdapat 2 aspek yang dicadangkan iaitu:

1. Objektif skim ini


Objektif ini sungguh mudah, di mana ianya membantu Kerajaan khususnya Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar dalam program penjualan rumah PPR dan PA DBKL kepada penyewa.

Caranya: Menyediakan pakej pembiayaan yang mudah.

2. Pendekatan dan proses yang diambil untuk membangunkan skim ini
Pendekatan dan proses yang diambil adalah seperti berikut:

1. Skim ini telah dibangunkan untuk membantu Rakyat Inisiatif Sektor Awam (PSI) dan diterajui oleh Yayasan Wilayah Persekutuan.

2. Special Purpose Vehicle Company (Syarikan Perumahan Wilayah Persekutuan) telah ditubuhkan untuk menguruskan proses sewa beli rumah tersebut.

3. Wujudkan skim pembiayaan.

4. Setelah ketiga-tiga proses di atas selesai, proses seterusnya adalah untuk dapatkan Penaja untuk projek ini.

5. Setelah Penaja telah ditentukan, kertas kerja dan jadual keseluruhan projek ini dibentangkan pada kabinet menteri dan mendapat kelulusan.

Ulasan:



Seperti yang pembaca lihat, pelan yang telah dibangunkan oleh Dato 'Raja Nong Chik di bawah kementeriannya adalah sangat mudah. Terdapat permintaan oleh penyewa rumah PPR / rumah pangsa DBKL ini untuk mereka membeli rumah yang mereka duduki sekarang ini.

Selepas perbincangan dan pertimbangan dibuat, Dato Raja Nong Chik dan kementeriannya MEMPERSETUJUI dengan permintaan yang diminta dari penyewa. Walau bagaimanapun, terdapat halangan yang harus ditempoh penyewa, di mana majoriti penyewa tidak boleh mendapatkan pinjaman dari pihak bank.

Setelah mengenal pasti ini adalah punca utama masalah rakyat, Dato 'Raja Nong Chik mengambil peluang mengetengahkan kaedah lain untuk membantu mereka ini dan di sinilah tercetusnya skim ini dibangunkan.

 

Walau bagaimanapun, sehingga kini tiada apa yang boleh Nurul Izzah dan Tony Pua boleh lakukan. Hanya yang mereka tahu adalah menyerang Kementerian Wilayah Persekutuan dan KWSP dengan menyatakan 2 agensi kerajaan ini telah menyalahgunakan dana. Mereka seharusnya berfikir secara matang dan yang penting berfikir bagaiman untuk menangani masalah kemiskinan bandar dan selesaikan masalah bukan menambahkan masalah. Faham tak wahai YB Pakatan Rakyat???


Pada pendapat GR ini adalah satu skim yang baik untuk rakyat. Dan yang penting pihak Kerajaan di bawah pimpinan YAB PM Dato' Sri Najib Razak mendengar rungutan dan keluhan hati rakyat dan sama-sama menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh rakyat.

Terima kasih YAB PM!!   Tahniah kepada Dato' Raja Nong Chik!!!

Nantikan Part 3, GR akan jelaskan bagaimana skim pembiayaan ini diberikan dan bagaimana dana dari KWSP digunakan...

No comments:

Artikel pelbagai