Friday, August 10, 2012

CARILAH 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN


Dah 20 hari kita berada di bulan Ramadhan Al-Mubarak yang penuh keberkatan ni. Cuma tinggal lebih kurang 10 hari saja Ramadhan kali ni meninggalkan kita. 10 malam terakhir adalah malam yang ditunggu-tunggu oleh sekalian umat Islam yang menunaikan puasa kerana pada 10 malam terakhir ini, ada satu malam adalah malam yang penuh dengan keberkatan iaitu malam LAILATULQADAR.

Malam yang lebih baik dari seribu bulan. Malam para malaikat turun dengan membawa keberkatan dan kebaikan kepada umat yang beribadah. Sesiapa yang dapat kebaikan pada malam tersebut. Mereka adalah golongan yang paling beruntung.

Di sini GR ingin kongsikan sedikit artikel yang dikeluarkan oleh laman : iLuvislam.com mengenai tanda tanda berlakunya Lailatul Qadar.

Kata sesetengah ulama, Lailatulqadar berlaku pada satu malam tertentu seperti malam 21 dan 23 Ramadhan. Ini menurut Imam Syafie r.a dan sesetengah ulama kerana ada hadis Bukhari dan Muslim yang menceritakan Lailatulqadar berlaku pada malam tersebut sehingga Rasulullah S.A.W sujud dan dahinya yang mulia masih berlumuran tanah pada malam itu. Ada sesetengah ulama, tidak menentukannya secara pasti dan ada juga ulama terutama dari kalangan para zuhad dan sebagainya mengira dengan hari permulaan puasa.

Menurut mereka sekiranya permulaan puasa jatuh pada hari Ramadhan berikut :
  • Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-29.
  • Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-27.
  • Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-25
  • Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-23.
  • Lailatulqadar ialah pada hari yang ke-21.
Demikianlah kaedah yang diguna pakai oleh sebahagian ulama termasuk Imam Abul Hasan r.a. Tegas beliau: "Aku tidak pernah terlepas malam Lailatulqadar tersebut dengan menggunakan kaedah ini".

Tanda Dan Alamat 
Tanda dan alamatnya adalah banyak, antara lain malam itu sendiri berlalu dengan penuh keheningan dan tenteram, angin bertiup lembut sepoi-sepoi bahasa dan esoknya, pada pagi hari kelihatan langit agak redup dan cahaya matahari tidak begitu menyinari ruang angkasa dan macam-macam lagi.

Hikmah 
Hikmatnya ialah apabila seseorang mengetahui malam Lailatulqadar tersebut, maka eloklah diperbanyakkan doa dan istighfar juga ibadat pada malam dan keesokannya, untuk mendapatkan fadilat hari yang penuh berkat dan mulia itu. Yakinlah apabila seseorang itu bersedia setiap malam Ramadhan dengan ibadat, sekurang-kurangnya bersolat jemaah setiap waktu, Maghrib, Isyak dan Subuh, kata ulama dia pasti memperoleh fadilat malam Lailatulqadar.

Oleh itu bersolatlah dengan tekun dan berterusan terutama pada bulan Ramadhan al-Mubarak ini. Walau tinggal beberapa hari saja lagi malam-malam di bulan Ramadhan, pastikan kita menjadi juara diakhirnya nanti. Semoga Ramadhan kali ini menjanjikan kita kemenangan. Kemenangan melawan dan menguasai hawa nafsu. InsyaAllah.



GR kata: Selamat beramal dan selamat menunaikan ibadah di bulan Ramadhan.

No comments:

Artikel pelbagai