Tuesday, December 13, 2011

FORUM PRU13: UNDI SIAPA JADI PENENTU??


Petang tadi GR berkesempatan untuk menghadiri Wacana Undi Siapa Jadi Penentu yang dianjurkan oleh Sinar Harian di Karangkraf, Shah Alam. Panel terdiri daripada YB Dato' Saifuddin Abdullah, YB Nurul Izzah, YB Lim Guan Eng, Datuk Zahid Ibrahim dan Prof Abu Hassan Hasbullah.

GR lihat ramai yang datang, dewan pun penuh yang terdiri dari penonton dan penyokong kepada panel-panel yang hadir. Tapi Prof Abu Hassan ada penyokong ker?? Hi hi hi


Dalam Wacana petang tadi, Nurul Izzah berkata, PRU 13 akan datang bergantung kepada undian daripada kaum Cina untuk menentukan kerajaan baru ataupun tidak. Cakap tak gunakan otak ker ini orang...Malaysia nie negara majoriti orang Cina ker?? Awak tue bangsa ape?? Nampak sangat bodek orang Cina sebab 'orang besar' DAP sama jadi panel-kan...

Dato' Saifuddin pula berkata, “Siapa sebenarnya penentu Pilihan Raya sudah tentu bukan PR atau BN tetapi adalah kumpulan pengundi realiti baru ini,”. Beliau percaya kumpulan pengundi realiti baru menjadi penentu undi yang boleh membawa kepada harapan BN.

Beliau juga berkata, pertama ialah kumpulan media baru yang bukan sahaja digunakan untuk berkomunikasi tetapi bagi perkongsian pendapat manakala kedua, kesedaran baru sosial di mana pengundi membentuk kumpulan bersifat formal yang saling berpaut untuk mengeluarkan idea serta menjadi anggota ribuan organisasi online (atas talian), seterusnya transformasi demokrasi bersifat partisipasi.


Prof Abu Hassan berkata, media-media 'tradisional' (arus perdana) Malaysia hari ini terlalu primitif dan purba yang selalu mencetuskan artikel kebencian politik dan agama. Katanya juga, media tradisional Malaysia ini umpama di zaman Greek. Beliau cakap macam tu sebab tak suka dengan media arus perdana yang pernah 'banned' beliau pada tahun 2008 dulu.

Lim Guan Eng jawab mengenai pendirian DAP berhubung isu hudud PAS. Lim Guan Eng menegaskan tidak akan sesekali menyetujui pelaksanaan HUDUD oleh PAS. Jawapan yang biasa beliau mengelak untuk jawab..Itulah dia 'Khalifah' yang digelarkan oleh PAS.

p/s: Tagline 'Telus dan Tulus' perlulah dipraktikkan...

No comments:

Artikel pelbagai