Thursday, April 11, 2013

#ManifestoBN vs #ManifestoPR....SIAPA TIRU SIAPA HAA??


1. Pertama sekali saya memohon maaf kerana lewat mengeluarkan artikel ini oleh kerana kesibukan bersama program-program ayahanda Tun Mahathir dua tiga hari ini.

2. Saya hanya ketawa apabila melihat mereka melompat-lompat menyatakan BN tiru PR dalam manifesto.

3. Bila PR keluarkan manifesto mereka, jadi lebih mudah kepada BN untuk counter-back . Itu namanya strategi. Najib Razak memang bijak. Hehehe

4. Sebelum ini memang ada beberapa kenyataan MiTi untuk turunkan harga kereta menjelang 2015 selepas perbincangan dengan beberapa syarikat pengeluar kereta.

5. Buat masa ini syarikat pengeluar kereta seperti proton dan perodua hanya memberi diskaun, tawar skim graduan dan sebagainya.

6. Aku Janji BN baru-baru ini dibentangkan oleh Pengerusi BN menyatakan kerajaan akan mengkaji semula dasar automotif negara untuk menurunkan harga kereta secara berperingkat 20-30% .

7. Memang ramai tidak bersetuju dengan persetujuan AFTA dalam dasar itu ketika zaman Pak Lah menjadi PM apabila untuk 'open market' kita kepada luar sedangkan negara kita sahaja dalam Asia Tenggara yang mengeluarkan kereta sendiri sedangkan di beberapa negara lain terutama di Korea Selatan tidak open market kereta kerana nak menjaga kereta mereka. Malaysia masih belum bersedia untuk menyertai AFTA (akan dibincangkan lain kali, kerana ini hanya selingan) dan melalui AFTA pun harga akan semakin turun kerana persaingan dan permintaan.

8. BN tak tiru PR sebab PR nak hapuskan cukai, tapi bn hanya turunkan. Malah kalau BN nak hapuskan cukai saya sendiri akan kecam BN kerana akan mengheret negara di "ambang kehancuran".

9. Penurunan pun hanya antara 20-30% dari duti
kalau sekarang duti bernilain RM 20,000... maka penurunan 20-30% hanyalah diantara 4,000 - 6,000.\

10. kenyataan rafizi dlm poster jawapan beliau kpd SSTDM mengenai profit yg tinggi kerana monopoli pemegang AP juga adalah salah sbb kereta yang dipasang di malaysia dan asean tidak memerlukan ap kereta seperti civic, camry, myvi, tidak memerlukan AP.

11. Dalam keadilan daily, dia pun tulis 90% kenderaan tak perlukan AP. so, macam mana nak dapat duit dari lelongan AP ?

12. Mengenai formula pengiraan Rafizi saya telah bentangkan malah penipuan dalam harga kereta sebelum dan selepas cukai pun saya dah lawan balik.

13. Yang duk kata BN tiru PR, diminta untuk pergi Kursus Bahasa Melayu mengenai dan bezakan HAPUS dan KURANGKAN ;) - Saya Sayang Tun M


GR kata: Awat la Rafizi ni bebai sangat??

1 comment:

Anonymous said...

MU MEME BODO LA BOSS.. ANAK AKU PUN TAU LA SIAPA TIRU SIAPA.. ANAK AKU BARU FORM 3..

Artikel pelbagai