Wednesday, October 19, 2011

Bahaya CINTA Nafsu...

Malam nie aku tak der mood nak menulis..mood malam nie macam jiwang2 gitu...maklumlah aku nie pun manusia biasa... tak lari dari sifat sayang menyanggi.... Cewaaaahhhhh!! hehehe. Aku menulis nie pun untuk menasihati diriku sendiri dan jugak pada kawan2 semua...


CINTA itu adalah anugerah daripada Allah S.W.T kepada semua makhluk ciptaannya. Allah S.W.T menciptakan segala sesuatu itu secara berpasangan-pasangan (lihat Surah Ar-rum ayat 21) iaitu lelaki dengan perempuan dengan tujuan agar mereka saling mengisi kekurangan dan kelebihan di antara mereka yang pada akhirnya akan tumbuh cinta dalam hati mereka.

Cinta dapat membawa keberkatan jika kita boleh mengarahkannya ke jalan yang diredai oleh Allah S.W.T, tetapi cinta juga boleh membawa kepada petaka, malah menjerumuskan kita ke lembah kemaksiatan dan jauh daripada normal Islam.

Bercinta janganlah mengiku nafsu semata-mata, tetapi ia perlu berasas kepada agama dan batas Islam. Cinta nafsu adalah cinta yang tidak mengikuti aturan Islam. Ia bebas berbuat apa saja dan didorongi oleh hasutan syaitan.

Ada beberapa kerosakan akibat cinta nafsu ini. Pertama, lupa mengingati Allah S.W.T kerana mereka lebih sibuk mengingati makhluk-Nya yakni orang yang dicintainya.

Kedua, melupakan agama. Tiada orang yang paling mensia-siakan agama dan dunia melebihi orang yang sedang dirundung cinta nafsu.

Ketiga, mengundang bahaya. Bahaya dunia dan akhirat lebih cepat menimpa kepada orang yang dirundung cinta nafsu melebihi kecepatan api membakar kayu kering.

Keempat, syaitan akan menguasai. Jika kekuatan syaitan menguasai seseorang, ia akan merosakkan akalnya dan memberikan rasa was-was.

Sampai bila kita nak lihat anak muda macam nie???

Banyak lagi perkara2 keburukan tentang cinta nafsu nie yang boleh kita belajar dengan orang yang lebih arif dari kita...apa yang GR tau cuma ingin kongsikan bersama kawan2 semua... Walaupun negara / dunia kita sekarang semakin maju, tapi janganlah cara kehidupan seharian kita pun ingin turut maju... Fikirkanlah dan jagalah budaya kita, agama kita, bangsa kita dan negara kita... Sayangilah diri kita, keluarga, agama, bangsa dan negara Malaysia tercinta...

p/s: Imam Ahmad menyebut :
“Cintamu kepada sesuatu membutakanmu dan membuatmu tuli.”

No comments:

Artikel pelbagai