Tuesday, January 7, 2014

HARGA MINYAK NAIK, HARGA MAKAN NAIK..CINABENG BUAT DUIT! SIAPA YANG KENA TIPU? @NajibRazak @MuhyiddinYassin @HasanMalekKP


GR terangkan makna tulisan CINABENG di atas:

"Dear customer, price of our food will be adjusted from RM0.50 to RM2.00 starting from 1/1/2014. Please blame Najib (BN) instead of me in case there's any inconveniences caused".....


Korang tengok gambar di atas...poster menghasut rakyat ini GR perolehi di sekitar P.Pinang dan juga di K.Lumpur. Banyak persoalan timbul yang mengelirukan rakyat. Hakikatnya rakyat tertipu dengan khabaran yang diperolehi dari media cetak dan juga media baru.

Adalah Peniaga Cina Naikkan Harga Supaya Rakyat Marah Kepada Kerajaan? Adakah ini sebahagian agenda politik yang menguntungkan DAP?

Kadar tarif elektrik yang naik dan impak kepada peniaga dan terutamanya rakyat, begitu juga dengan kenaikan harga minyak. Sejauh manakah kebenaran dan justifikasi untuk menaikkan harga barang...??

Sabotaj ekonomi sudah menjadi kebiasaan buat golongan chauvanis ultra kiasu rasis yang menguasai ekonomi negara.

Rakyat gagal untuk mengenal pasti siapakah punca dan dalang yang menyebabkan tekanan ekonomi dengan kenaikkan harga barang yang langsung tidak munasabah.

Ibarat menyalak ke bukit, itulah perumpamaan yang sesuai mengenai permasaalahan ini. Rakyat dan kerajaan ditekan oleh penyangak ekonomi di negara ini. 

Kalut sungguh puak-puak pakatan mengajak rakyat buat demonstrasi, kononnya membantah kenaikan harga barangan dan perkhidmatan yang telah diumumkan oleh kerajaan. Tapi korang tahu tak, kadar kenaikan belum lagi ditetapkan kecuali tarif elektrik, harga minyak (tarik sikit subsidi) dan yang lain masih lagi dalam perbincangan dan kajian.

Kenapa korang nak marah sangat? Dan korang tahu ker kalau tengok balik PM Najib tak  ada buat apa-apa keputusan lagi berkenaan kenaikan harga barang nie. Betul tak? Tengok harga tol yang korang bayar hari-hari...naik ke tak??

GR, kenapa korang beriya-iya marah kat Kerajaan sebab ura-ura nak naikkan kadar bayaran dan tarif tapi korang tak pernah cakap apa-apa tentang kenaikan yang dah pun dibuat oleh Khalid Ibrahim dan Guan Eng di Selangor dan P.Pinang.

Kalau rumah PPR pun dinaikkan bayaran 100% berbanding kadar asal, yuran bayaran lesen perniagaan naik sampai 400%, korang rasa kenaikan harga barang dan perkhidmatan di Selangor akan naik atau turun??

GR tak hairan kalau korang nak kata, kesemua kenaikan yang dibuat oleh Kerajaan Negeri Selangor takkan menjahanamkan rakyat Selangor. Lagipun rakyat Selangor memang suka sangat dengan Kerajaan pakatan haprak kan??

Kononnya, kenaikan itu akan membuatkan kerajaan Khalid Ibrahim boleh bagi lebih banyak sumbangan kepada rakyat.

Cuba korang namakan satu jer program kebajikan rakyat yang dah dibuat oleh Khalid Gagap dan Guan Eng sepanjang tahun 2008 sampai sekarang. Lepas tu, mana-mana program yang korang sebutkan tu, korang semak pula apa yang Ketua Audit Negara laporkan setiap tahun.

Peruntukan dari Kerajaan Pusat terutama sekali untuk J-Qaf dan guru-guru agama, puak mana yang sakau sampai licin?

Bila rasa nak undi, keluarkan sedikit daripada peruntukan Kerajaan Pusat dan mengaku, itu duit Kerajaan Negeri. Peruntukan Kerajaan Pusat untuk jalan, pun kena sapu sampai licin. Patutnya peruntukan tu untuk betulkan dan baiki jalan, yang dibuat cuma tampal sana sini sikit, kemudian berselang seminggu, dah berlubang balik. Duit peruntukan MARIS kemudian dijadikan sebagai hasil negeri. Itu pun korang tak boleh fikir ker? Jangan jadi bodoh tau....


Dalam kesibukan orang melayu berpolitik, tak kira BN atau pun dari pakatan haprak tiada gunanya jika mana-mana mereka tidak mampu menguasai ekonomi.

DEB dituduh gagal, malah tuduhan mengatakan DEB gagal hanya lebih bersifat menyalahkan orang lain kerana berasakan diri tidak dapat merasai sepertimana orang lain yang sudah berjaya, sebaliknya menuduh itu ini begitu begini.

Gagal melihat cerminan diri adalah menjadi salah satu punca mengapa ekonomi orang melayu sendiri tidak membangun.Untuk menyalahkan kerajaan 100% adalah tidak adil.

Apabila harga barang naik kerana sempitnya pemikiran dan kurangnya kesedaran, segala permasalahan akan dipersalahkan kepada kerajaan, walhal orang Melayu sendiri gagal melihat dari mana punca dan mengapa harga barang naik.

Masih ingat kah kes harga gula dulu, walhal gula diberi subsidi, tetapi mengapa kadang kala tibanya musim perayaan tiba-tiba stok kehabisan. Siapakah yang menjadi pemborong? Siapakah yang sorok stok gula?

Berpuluh ribu tan stok gula disorok untuk mengambil keuntungan mudah apabila berlakunya kenaikan harga. Setiap tan disubsidi kerajaan apabila berlaku kenaikan harga gula siapakah yang menjadi mangsa? Mengapa penyangak dikalangan pemborong amat kurang diambil tindakan?

Mana kementerian yang dipertanggungjawabkan untuk harga barang keperluan? Adakah mereka kawtim pada masa tue?

Nah sekarang subsidi gula ditarik balik. Selepas ini pasti tidak akan berlaku lagi kes sorok gula. Betul tak??

Lupakah korang setiap kali berlakunya hal seperti ini kerajaan didesak dan dipersalahkan hinggakan pak menteri sendiri terpaksa memberi penjelasan yang kadang kala ntah apa-apa...walhal penyangak yang sebenar terlepas begitu saja.

Sampai bila kita akan hidup sebegini rupa???


GR kata: Takkan bagi muka pada CINABENG!!


No comments:

Artikel pelbagai